Domino's Pizza Enterprises Limited (ASX: DMP), moederorganisatie van Domino’s Pizza Benelux publiceerde deze week haar jaarcijfers. In Europa realiseerde Domino’s een sterke omzetgroei van +5,1% tot €749,1m (+2,8% SSS) en een EBITDA €50.6m (- 1,5%). Domino’s Europa noteerde buitengewoon goede cijfers.
Veel nieuwe banen
Binnen Domino’s Europa (Benelux, Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Luxemburg) zag de pizzaketen haar online sales groeien met 19.1 %. Vanwege Corona groeide het aantal bezorgorders boven de 70% en in sommige landen zelfs boven de 80%. Ondanks Corona was Domino’s in staat om nieuwe winkels te blijven openen. In Europa kwamen er in totaal 78 nieuwe vestigingen bij. Mede door groei in aantal winkels en groei in delivery steeg ook de vraag naar extra personeel. André ten Wolde CEO Europa: “Om de groei mogelijk te maken, hebben we veel nieuwe mensen aangenomen. Daar ben ik enorm trots op. Binnen DPE werden er 13.000 nieuwe banen gecreëerd waarvan +/- 2000 in Nederland.”
Digitale innovaties lonen
Naast groei in winkels en het aannemen van nieuw personeel, wist Domino’s zich snel aan te passen aan de nieuwe situatie. Andre vervolgt: “Door voort te bouwen op eerdere investeringen in digitale innovaties en ons snel aan te passen aan de nieuwe normen, wisten we niet alleen mooie resultaten te behalen, maar was er ook veel aandacht voor het welzijn van onze mensen, klanten en lokale gemeenschappen. Als ik terugkijk naar de afgelopen maanden, ben ik trots op wat onze mensen hebben bereikt. Er was een grote mate van flexibiliteit, inzet en veerkracht van iedereen binnen Domino’s. En ondanks dat de situatie en maatregelen per land anders was, werd er ook over de landen heen nauw met elkaar samengewerkt. Hierdoor werden nieuwe winkelprocedures snel en efficiënt ingevoerd en introduceerden we als eerste maaltijdbezorger ‘contactloos bezorgen’. Ook ben ik dankbaar dat we in deze tijd iets terug konden doen voor de lokale gemeenschappen en diegenen die dat nodig hadden. Op eigen initiatief bezorgden onze winkels duizenden pizza’s aan ziekenhuizen, supermarkten en aan alle anderen die een steuntje in de rug konden gebruiken.”
De komende maanden blijft Domino’s zich verder inzetten om de veiligheid van haar mensen, klanten en omgeving te garanderen. De groeiambities blijven ongewijzigd. Domino’s wil de komende jaren doorgroeien van 400 winkels in de Benelux naar 600.