In zes artikelen staan Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl stil bij de kansen van Social Media voor de horeca. Deze keer belichten de Social Media-watchers de mogelijkheden van het grootste
sociale netwerk ter wereld: Facebook.
*Magische grens*
Facebook, het wonder van Mark Zuckerberg, komt dagelijks in het nieuws. Analisten verwachten dat dé sociale netwerksite van planeet aarde nog dit jaar de magische grens van 1 miljard gebruikers zal aantikken. Die wil je niet allemaal tegelijk op de koffie hebben. Misschien herinnert u zich de Australische puber Corey Worthington nog wel, op wiens feestje na een oproep op Facebook Âslechts een paar honderd ongenode gasten kwamen. Het was in de tijd dat het sociale netwerk Âslechts 50 miljoen gebruikers had, begin 2008. Amper vier jaar verder zijn het er twintig keer zoveel. Een groot aantal ondernemers heeft zich met Facebook meeontwikkeld, ook in Nederland en ook in de horeca!
*Een goed profiel*
Lang niet iedereen weet zich raad met Facebook. Koudwatervrees, digibetisme, Social Media-scepsis  allemaal redenen om zakelijk gebruik van Facebook toch nog maar even uit te stellen. ÂNiet verstandigÂ, zegt Beker. ÂNiet alleen omdat Facebook het grootste sociale netwerk van de wereld is, maar vooral omdat het een bijzonder eenvoudige manier is om je doelgroep te bereiken.Â
ÂDaarvoor zijn er ook nog eens meerdere manierenÂ, haakt Scholte in. ÂMaar laten we beginnen bij de start: een goed profiel. Dat klinkt logisch, maar toch stuiten Menno en ik dagelijks op sites van horecabedrijven die deze logica niet helemaal hebben begrepen.Â
*Voorpret*
ÂUit een goed profiel straalt de passieÂ, stelt Beker. ÂEen goed profiel op Facebook is een verlengstuk van het bedrijf en doet twee dingen: óf het brengt de bezoeker weer terug naar het gevoel van die heerlijke avond uit bij jou in de zaak, óf het brengt hem of haar alvast de nodige voorpret voorafgaand aan een nieuw bezoek.Â
ÂZorg daarnaast dat de Facebook-pagina up-to-date blijftÂ, adviseert Scholte. ÂSchrijf leuke wetenswaardigheden die voor een glimlach zorgen bij je contacten en waarmee je dus blijvend positief onder de aandacht komt. Schrijf vooral niet om het schrijven, want dat werkt averechts.Â
*Bewijsmateriaal*
FotoÂs blijken eveneens een beproefd middel om vaste, maar vooral ook nieuwe gasten naar een profiel te lokken. Beide Social Media-experts benadrukken dat de fotografie natuurlijk wel moet passen bij het soort horeca. ÂVan een café waar zaterdagnacht het dak eraf gaat, mag je verwachten dat er op zondagmiddag al bewijsmateriaal is geplaatst van wie met wie heeft gezoendÂ, vindt Beker. ÂOp een Facebook-profiel van een restaurant daarentegen wil ik graag een voorproefje van de menukaart zien. FotoÂs van mooie gerechten, of misschien zelfs een filmpje van de bereiding van een gerecht.Â
*Laagdrempelige applicatie*
Daarnaast zien Beker en Scholte Facebook als een uitstekende applicatie voor relatiebeheer. ÂEen prettige, laagdrempelige applicatie welteverstaanÂ, zegt Scholte. ÂMits goed gebruikt, is Facebook een bijzonder eenvoudige, maar doeltreffende manier om bij relaties onder de aandacht te komen. Daarnaast is op Facebook ook de drempel om nieuwe relaties aan te gaan bijzonder laag.Â
*Verrassende voordelen*
Ook op minder voor de hand liggende terreinen kan Facebook verrassende voordelen opleveren. Zo wijst Beker fijntjes op de toekomstige krapte op de arbeidsmarkt. ÂWil je als ondernemer in de horeca verzekerd blijven van voldoende medewerkers, dan werkt een positief Facebook-profiel zeker in je voordeel.Â
*Tips*
 Zorg dat je een openingspagina maakt die aantrekkelijk is
 Creëer speciale acties binnen facebook
 Probeer vooral te inspireren door films, fotoÂs en informatie
 Betrek mensen bij je organisatie
 Voorkom dat andere partijen met jou profiel aan de haal gaan
~Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte~ "Socialmediaworkshops.nl":http://www.socialmediaworkshops.nl
~Dit was het vijfde artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 23 januari is het laatste artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.~
Eén miljard Facebookers (5/6)
16 januari 2012