16 procent van de Nederlanders schaamt zich voor de tafelmanieren van zijn of haar partner. Vooral vrouwen (21 procent) zijn niet te spreken over de etiquette van hun partner, onder mannen bedraagt dit percentage slechts tien procent. Dit blijkt uit onderzoek van Panelwizard, in opdracht van Acties.nl onder 1.118 Nederlanders in een relatie. Maar liefst 89 procent van de ondervraagden vindt dat er aan tafel geen plek is voor de smartphone.
Leeftijdsverschillen
Opvallend genoeg zijn veertigers het mildst over smartphones aan tafel, een op de vijf zegt hier namelijk geen probleem mee te hebben. Jongeren scoren met slechts 13 procent fors lager. “Je smartphone niet gebruiken aan de eettafel is in mijn optiek onderdeel van moderne tafelmanieren”, zegt Vince Franke van Acties.nl. “Het is erg opvallend dat veertigers volgens dit onderzoek de grootste voorstanders zijn van telefoons aan tafel. Dit terwijl jongeren de naam hebben om ieder moment van de dag met hun smartphone bezig te zijn.”
Uit of thuis
Niet alleen telefoons, maar ook gasten zijn niet altijd even gewenst aan tafel. Zo gaat iets minder dan de helft van de Nederlanders liever uit eten dan dat zij thuis eters ontvangen. Mannen zijn met 47 procent fanatiekere 'buiten-de-deur-eters' dan vrouwen (44 procent). Opvallend genoeg verwacht 28 procent van de ondervraagden dat degene die hem of haar uitnodigt om uit eten te gaan, betaalt. Mannen zijn hierin met 32 procent veel stelliger dan vrouwen (24 procent). Overigens verwacht 81 procent van de ondervraagden dat wanneer ze bij iemand thuis worden uitgenodigd, de gastheer of -vrouw de kosten geheel op zich neemt. Franke: “Ik vind het bijzonder dat in de tijd van tikkies en betaalverzoeken, nog steeds zo’n groot gedeelte van de Nederlanders ervan uitgaat dat de gastheer of -vrouw betaalt. Mijn vrienden en ik splitten altijd de rekening, ongeacht we binnen- of buiten de deur eten.”
Zuinigheid
Uit het onderzoek blijkt dat mannen bij een restaurantbezoek niet graag ‘goedkope’ keuzes maken. Zo ligt het percentage mannen dat liever niet met kortingsacties en -bonnen uit eten gaat, bijna twee keer zo hoog (vijftien procent) als dat van vrouwen (acht procent). Daarnaast zegt maar liefst 23 procent van de mannen nooit het goedkoopste gerecht van de menukaart te kiezen. Onder vrouwen bedraagt dit slechts acht procent. Franke: “Ieder jaar doen veel restaurants mee met kortingsacties zoals de voordeelzegels van Albert Heijn of Nationale Restaurantweek. Dat mannen moeite hebben met deze acties begrijp ik niet. Uiteindelijk ben je een dief van je eigen portemonnee wanneer je hier geen gebruik van maakt.”