Twee derde van horecaondernemers denkt aan stoppen; opvolgers moeilijk te vinden

Auteur: redactie
Ondernemen 3 december 2025
Twee derde van horecaondernemers denkt aan stoppen; opvolgers moeilijk te vinden

Ruim 65 procent van de horecaondernemers wil binnen tien jaar stoppen met de zaak. Dat blijkt uit een enquête van Ipsos I&O in opdracht van ABN Amro voor de sectorprognose 2026-2027 van de bank. Opvallend: 18 procent van deze groep is nog helemaal niet met opvolgingsplannen bezig. Een vijfde kijkt wel rond, maar heeft nog geen geschikte opvolger gevonden.

Bij restauranthouders spelen vooral persoonlijke en financiële redenen mee. De marges staan al lange tijd onder druk door stijgende personeelskosten, waardoor het harde werken steeds minder oplevert. Daardoor draait de keuze om te stoppen niet alleen om pensionering, maar ook om de wens om uit een zwaar en financieel krap bedrijfsmodel te stappen.

Van de ondernemers die binnen tien jaar willen stoppen, draagt 28 procent het bedrijf over binnen de familie. Werknemers, zittend management en externe managers nemen elk in 10 procent van de gevallen de exploitatie over. Soms blijft een succesvol concept gewoon bestaan; in andere gevallen kiest de nieuwe eigenaar voor een frisse koers met een nieuwe naam en formule. Eén ding verandert niet: een sterke locatie blijft bepalend voor het succes van de volgende fase.

“Ondernemers doen er goed aan verschillende scenario’s te overwegen, de bedrijfsoverdracht stap voor stap te organiseren en zowel interne als externe kandidaten in kaart te brengen. Ook kan het goed zijn tijdig een adviseur in te schakelen”, zegt Gerarda Westerhuis, sector econoom Leisure en Retail van ABN Amro. “Veel ondernemers beseffen te laat hoe complex bedrijfsopvolging kan zijn. Door vroeg te beginnen, kunnen zij alle relevante opties onderzoeken. Dat biedt hen daarnaast de mogelijkheid om tijdig inzicht te krijgen in de bedrijfswaarde en fiscale mogelijkheden te verkennen. Het tijdig afstemmen van de belangen van eigenaars, management, financiers en andere familieleden, is een andere succesfactor. Ook loont het om te kijken naar alternatieve vormen van opvolging. Door niet alleen binnen de familie te zoeken, maar óók bij externe partijen.”

Strategische overnames

Uit de Ipsos-enquête blijkt ook dat slechts 3 procent van de horecaondernemers een strategische overname overweegt. Die vinden vooral plaats bij hotels en vakantieparken; bij restaurants komt het veel minder voor. Restaurantketens groeien meestal autonoom door zelf nieuwe locaties te openen, waardoor ketenvorming via overnames zelden voorkomt.

In de logiessector ligt dat anders. Daar is de investeringsdruk hoog, onder meer door digitalisering, verduurzaming en het tekort aan personeel. Schaalvoordelen worden daardoor steeds belangrijker, en dat maakt consolidatie tot een duidelijke trend. Hotels en vakantieparken worden regelmatig samengevoegd of overgenomen, soms met steun van private equity. Een recent voorbeeld is de fusie van Roompot en Landal GreenParks.

Leeftijd speelt bij hoteliers een grote rol in de beslissing om te verkopen. Als binnen de familie geen opvolger klaarstaat, komt een overname door een concurrent in beeld. Hotelketens groeien vaak door zelfstandige hotels op te kopen, maar de financiering vormt daarbij een flinke hobbel. De koopsommen zijn hoog en banken financieren meestal niet het volledige bedrag. Een eigen inbreng is verplicht en niet altijd haalbaar. In zulke gevallen helpt de verkopende partij soms mee door een deel van de koopsom als achtergestelde lening te verstrekken.

Overig nieuws