Net zoals heel horeca Nederland hoorden ook wij bij Fernando’s afgelopen zondagmiddag dat wij de deuren moesten sluiten. De communicatie vanuit de overheid ging wat stroef. Wat mocht wel, wat mocht niet. Afhalen, bezorgen? Vaag! Het was ons niet helemaal duidelijk. Mijn compagnon Mark en ik besloten gezamenlijk: we sluiten de boel en laten het even op ons afkomen. Paniek is een slechte raadgever.
Vanaf dag één hebben wij een bijzonder prettige samenwerking met al onze leveranciers en voeren wij een gezonde bedrijfsvoering. Op maandag regelden we dat alle automatische incasso’s voorlopig opgeschort werden. Het geld moest even binnen onze muren blijven. Diezelfde dag druppelde het nieuws binnen dat het voor horeca wel mogelijk was om af te halen en te bezorgen.
Ik ben van mening dat als je iets doet, je het goed én met een plan moet doen. Beleid maken is juist in deze tijden van essentieel belang. Want afhalen en bezorgen spookte natuurlijk wel door mijn hoofd. Elke vorm van cashflow is nu welkom. We trommelden het team bij elkaar en gingen in conclaaf. Wat gaan we doen? Wat is wijsheid? Kunnen wij wel afhalen en bezorgen? Dat hebben we nog nooit gedaan. We hebben daar de infrastructuur en de logistieke middelen niet voor.
En toch, ja. We gaan het doen. Maar wel anders. Waar mensen in deze tijden denk ik behoefte aan hebben is ‘comfort food’. In mijn keuken kook ik uitdagend. Ik breng graag verrassende smaken bij elkaar, ik hou wel van lef. Een viergangendiner kost bij ons 45,50 per persoon, exclusief dessert. Om dat niveau bij de mensen te brengen, vond ik te lastig. Voornamelijk vanwege de infrastructuur en logistieke uitdagingen. Dus: gehaktballen by Fernando, pasta penne gamba, kip gai pad med, lasagna bolognese… ‘comfort food’.
Vanaf maandag gaan we ‘open’. We hebben bewust iets langer gewacht om voor onszelf deze hele nieuwe bedrijfsvoering in te richten. Het is echt een andere tak van sport: afhalen en bezorgen. Op deze manier gunnen we onszelf iets meer ruimte om goede afspraken met leveranciers en gasten te maken. Ons speciale menu (zie foto onder) hebben we via onze sociale kanalen gedeeld. Facebook en Instagram ontplofte zowat. Echt hartverwarmend, al die reacties. Inmiddels hebben al ruim 200 mensen aangegeven dat ze bij ons willen bestellen of afhalen. We hebben het als volgt ingericht: wil je woensdag een diner afhalen, laat dan uiterlijk maandag weten voor hoeveel personen, dan kunnen wij gepast inkopen en dan staat het woensdag klaar. Bezorgen kan in Alkmaar en kost 2,50 euro.
Ik zou alle horecaondernemers willen adviseren om geen paniekvoetbal te gaan spelen. Denk rustig na over je volgende stappen en doe alles met beleid. Het zorgt voor rust in de tent en duidelijkheid naar je gasten toe.
Iedereen ontzettend veel sterkte en wijsheid toegewenst! #HorecaBeStrong
Fernando Jonker is chef en mede-eigenaar van Fernando's uit Alkmaar. Samen met zijn compagnon Mark Zomers bestiert hij Fernando's sinds oktober 2017. Iedere dag schrijft Fernando een blog over zijn ervaringen als chef en ondernemer in crisistijd. Naast zijn blog schrijft Fernando columns voor De RestaurantKrant. Lees zijn columns hier.