Speciaalzaken en de foodservice outlets hebben vorig jaar te kampen gehad met flinke omzetdalingen. In beide kanalen samen is ruim een miljard euro aan consumentenwaarde verdwenen. In foodservice alleen al bijna 650 miljoen euro. Mede daardoor zagen supermarkten hun foodomzet met 900 miljoen euro stijgen. Nederlanders hebben in 2009 ongeveer 155 miljoen euro minder uitgeven aan voedings- en genotmiddelen. Dit blijkt uit cijfers van het Food Service Instituut Nederland (FSIN) die tijdens de Horecava 2010 bekend zijn gemaakt.
*Niet minder in frequentie*
De hoofdlijn van het rapport van het FSIN is dat de consument niet zozeer bezuinigt op zijn aantallen maaltijden of eetmomenten, maar dat de consument vooral op andere plaatsen koopt en consumeert. Minder in de (luxe) horeca-outlets en speciaalzaken en meer op plekken waar men goedkoper uit is, zoals in de gemakssector en de supermarkt.
*De veranderende consument*
De foodservice en horeca zullen volgens het FSIN-rapport 'donwtrading' ondergaan. Dat houdt in dat men voor goedkopere kanalen zal kiezen, men minder service zal accepteren in ruil voor goedkopere prijzen, men meer gebruik zal maken van promoties en aanbiedingen, er gekozen zal worden voor kleinere gerechten en minder gangen, dat men minder vaak buiten de deur zal eten en dat men voor eenvoudigere/goedkopere gerechten zal kiezen.
*Horeca in Nederland het duurst*
Wanneer men de Nederlandse horeca vergelijkt met landen als Belgie, Frankrijk, Duitsland, Spanje, de VS en Groot-Brittannie, dan ligt het prijsniveau in Nederland boven dat van de genoemde landen. Nederland is nog steeds het duurste op horecagebied.
~Horecava 2010 Amsterdam, Frank Lindner~
"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20horecava%20nieuwsbericht&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20horecava%20nieuwsitem%0A%0Ahttp://www.derestaurantkrant.nl/nieuws/foodservice-ziet-omzet-flink-dalen/
Foodservice ziet omzet flink dalen
11 januari 2010