Google: site restaurant is visitekaartje

28 november 2013
Google: site restaurant is visitekaartje

Google Nederland heeft het online gedrag van consumenten die een restaurant willen bezoeken onder de loep gelegd. Uit de bevindingen blijkt dat restaurateurs nog een wereld te winnen hebben op het gebied
van het verbeteren van hun website, online aanwezigheid en vindbaarheid.

*Achterstand*
Op 28 november presenteerden European Head of Insights Communication Joris Merks-Benjaminsen (links op de foto) en Industry Director Google Nederland James van Thiel (rechts) de belangrijkste conclusies uit het onderzoek 'Hoe men een restaurant boekt'. De RestaurantKrant was erbij. En lette voor u op, want restaurants lopen op het gebied van online marketing en vindbaarheid ver achter op hotel- en reisbedrijven, maar wél weer voor op bloemisten.

*Nederland = internet*
Duidelijk is dat de wereld om ons heen is veranderd en aan het veranderen is. Nederland is wereldwijd koploper qua gebruik van tabletcomputers per huishouden en zit stevig in de top-5 van het aantal smartphone gebruikers per inwoner. 96 procent van de huishoudens in ons land heeft een vorm van internet tot zijn beschikking. Nederlanders hebben gemiddeld drie apparaten om mee online te gaan. Het zal dan niet verrassend zijn dat in de reis- en hospitalitybranche al één op de drie zoekopdrachten van een mobiel apparaat komt.

*Meegaan*
De horeca moet maar met alle ontwikkelingen mee zien te gaan. Een mooi interieur, vriendelijke bediening en originele gerechten zijn niet voldoende. Gasten moeten restaurants in de wereld van nu makkelijk online kunnen vinden. Een goede website is volgens Google nog nooit zo belangrijk geweest. De website is het visitekaartje van het restaurant.

*Wat en hoe zoeken ze?*
Merks-Benjaminsen legt in zijn presentatie uit dat er met behulp van het Media Efficiency Panel van Gfk, bestaande uit 10.000 Nederlandse huishoudens. Voor restaurants is onderzocht wat consumenten vooraf aan een avondje uit eten gaan online en offline ondernemen om informatie in te winnen.

*27 euro per maaltijd*
De gemiddelde oriëntatietijd op een avond uit eten blijkt 7 dagen te zijn. Ter vergelijking: voor een weekeindje weg is dat 85 dagen.
De deelnemende consumenten geven aan gemiddeld twee keer per maand uit eten te gaan. Uit eten is in dit geval gedefinieerd als één uur of langer ergens aan tafel zitten voor diner, brunch of lunch. De gemiddelde besteding is 27 euro (exclusief drank) per maaltijd per persoon. Een gezelschap bestaat gemiddeld uit vier personen (3,8). Alleen uit eten zit in het verdomhoekje. In 2 procent van de gevallen gaat men alleen uit eten. In 48 procent van de gevallen is men met z'n tweeën. Een vijfde (19 procent) komt met vijf personen of meer naar een restaurant. 8 procent van de restaurantbezoekers uit het panel gebruikt wel eens een kortingscoupon van een van de bekende websites. Waardebonnen van een restaurant zijn hierbij niet meegerekend.

*Online versus offline*
De meest aangegeven reden om uit eten te gaan in Nederland is: spontaan. In de tweede plaats gaat men graag naar een restaurant om iets te vieren, meestal met de partner.
Van alle restaurantbezoeken is 71 procent een herhaalbezoek en 29 procent een eerste bezoek. Van de gasten die een eerste bezoek aan een restaurant ondernemen heeft 32 procent vooraf naar informatie gezocht.
Wanneer mensen voor het eerst op zoek gaan naar een restaurant dan zoekt 43 procent zijn informatie online. 5 procent zoekt online en offline naar informatie. 52 procent doet dit alleen offline. In bijvoorbeeld de vorm van mond-tot-mondreclame van vrienden en familie.
Naarmate men meer geld uitgeeft aan uit eten gaan, zoekt men vooraf meer naar online informatie over het restaurant.

*Zoekmachine*
Als mensen online zoeken naar informatie dan maakt men het meest gebruik van zoekmachines en de eigen websites van restaurantbedrijven. Grote meta-websites worden relatief weinig geraadpleegd, blijkt uit de onderzoeksgegevens. Van de grote restaurantverzamelsites worden iens.nl en eet.nu het meest bezocht.

*Veel tijd op restaurantsite*
Van de gemiddeld 30 minuten die een consument in totaal gebruikt om een restaurant te zoeken worden 25 minuten doorgebracht op websites van restaurants en 5 minuten op overkoepelende restaurantwebsites. Merks-Benjaminsen van Google benadrukt het belang van het hebben van een goede website. "De website moet responsive zijn. Hij moet gebruiksvriendelijk zijn voor en goed worden weergegeven op de verschillende formaten schermen van uiteenlopende apparaten. Een site moet goed werken op de computer en laptop, maar ook op een tablet- en smartphonescherm. Door de opkomst van mobiel internet wordt de oriëntatie- en beslistijd om een restaurant uit te kiezen steeds korter." Met locatiegebonden diensten en apps wordt er steeds vaker ter plekke 'op straat' besloten waar men uit eten gaat. De horeca moet klaar zijn voor multiscreen en SOLOMO zijn, waarbij SOLOMO staat voor: social, local en mobile. Daarbij spelen vindbaarheid en de toenemende invloed van positieve reviews een ondersteunende rol. Verder blijkt dat de meeste restaurantgerelateerde zoekopdrachten op Google lokaal van aard zijn. Er wordt dus gezocht op 'restaurant + plaats'. Merks-Benjaminsen vindt dat restaurants klaar moeten zijn voor de toekomst.

*Hoe wordt een restaurant 'future ready'?*
*1.* Maak de website tot het visitekaartje
*2.* Zorg dat de website 'mobile friendly' is
*3.* Optimaliseer lokale vindbaarheid in zoekresultaten en in Google Maps
*4.* Maak een bedrijfspagina aan op Google+ en pas Indoor View toe*
*5.* Zorg voor een goede score op reviewsites
~* Indoor view is een 360 graden panoramadienst zoals ook Google Streetview is. Een restaurateur kan zo zijn zaak van binnen aan internetgebruikers laten zien. Restaurant GOSP uit Denemarken gaat zelfs al een stap verder en laat mensen die Indoor View gebruiken de tafels die ze in een panoramafoto zien direct online reserveren.~

*Verifieer en verrijk*
James van Thiel geeft aan dat heel veel restaurantbedrijven nog hun "website bij Google moeten verifiëren":http://www.google.nl/business/placesforbusiness/. Dit kost niets behalve tijd. Het levert een bedrijvenpagina van Google+ op. Hierop kunnen restaurateurs gegevens aanpassen en foto's plaatsen. Dat de weergave wordt verrijkt met foto's, informatie en Street View is volgens Van Thiel van belang, want dit levert betere zichtbaarheid op. Internetters zullen sneller op de link naar de foto's of map klikken, dan op "een link in een lijst met kale zoekresultaten":https://www.google.com/search?q=wijn+%26+ko+haarlem&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a. Marcel Hansen van "restaurant Zilte Zoen in Egmond aan Zee":https://www.google.com/search?q=zilte+zoen+marcel&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a die tijdens de presentatie van het Google-onderzoek aanwezig is, is bij toeval lijdend voorwerp. Zijn zaak wordt aangehaald als voorbeeld hoe de bedrijvenpagina van Google+ een verrijking is op de zoekresultaten (klik op de voorgaande link voor het voorbeeld).

*Zaken op orde*
Van Thiel: "Realiseer je als restaurantondernemer wat het internet voor je bedrijf kan doen. Laat het internet voor je werken. Maak gebruik van de advertentiemogelijkheden op Google, zoals via Adwords en Adwords Express. Er zijn momenteel nog heel veel voorbeelden te vinden van restaurants die hun zaken nog niet op orde hebben. Daarentegen zijn er relatief weinig voorbeelden van eetgelegenheden waarbij het online goed is geregeld. Een persoon die naar informatie zoekt, heeft behoefte aan verschillende kanalen. De belangrijkste vraag voor ondernemers is hoe ze bij alle kanalen op de juiste manier bij de informatiezoekende terecht komen." De eindconclusie van de bijeenkomst is helder. Offline en online moeten restaurantondernemers hun zaken goed op orde hebben.

~Door~ "~Frank Lindner~":mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl

Overig nieuws