In Nederland stijgt het aantal bezorgservices, lunchrooms, strandpaviljoens en eetcafés. Daarentegen neemt het aantal selfservicerestaurants en cafetaria’s af. Na forse tegenvallers in het aantal restaurants en pizzeria’s, laten deze locaties inmiddels weer herstel zien. Het aantal ijssalons, fastfoodrestaurants en foodkiosken lijkt in Nederland na jaren van groei over het hoogtepunt heen te zijn. Dit blijkt uit gegevens van databureau Datlinq.
In het laatste jaar groeit met name de full service branche hard ten opzichte van quick service. Vooral het aantal restaurants met nationale keuken op de menukaart neemt toe. Het aantal van 4764 restaurants in 2016 betekent ten opzichte van 2015 in aantal een groei van 5%. Ook het aantal pizzeria’s in Nederland neemt toe. In Nederland zijn er 668 pizzeria’s; een groei van 3% ten opzichte van vorig jaar. Het aantal restaurants met buitenlandse keuken nam met 3% toe, het aantal eetcafés met 4% en het aantal strandpaviljoens met 3%.
Zeer succesvol zijn de lunchrooms en tearooms in Nederland. Ten opzichte van 2015 is het aantal met 12% gegroeid en ten opzichte van 2010 zelfs met 74%. Het aantal ondernemingen dat zich richt op afhaal of bezorging groeide met 3% ten opzichte van 2015. Het aantal broodjeszaken is ten opzichte van 2015 met 2% gegroeid. Het aantal mobiele verkooppunten voor voeding (foodtrucks) is met 5% gedaald ten opzichte van 2015. Volgens Datlinq telt Nederland momenteel 1538 mobiele verkooppunten voor voeding. In shoarma-, grillroom- en kebabzaken is er een daling van 5%. Dit geldt ook voor het aantal internationale fastfoodketens in Nederland. Met 339 fastfoodrestaurants is dat aantal stabiel. Ook het aantal ijssalons in Nederland is stabiel en bedraagt 875. Nederland telt 5602 cafetaria’s en snackbars. Dat aantal is afgenomen ten opzichte van 2015.
Bron: Datlinq