Als reactie op de recessie is de Nederlandse reisindustrie eind vorig jaar de online campagne ÂValue For Money gestart die de buitenlandse toerist laat zien dat Nederland waar voor je geld biedt. Na tien weken levert de Holland-campagne 3 miljoen euro aan extra bestedingen op. Dit blijkt uit tussentijdse resultaten van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), initiatiefnemer van de campagne. ÂValue For Money loopt tot en met begin april en zal naar verwachting zoÂn 5 miljoen euro extra bestedingen opleveren voor Nederland.
De tussentijdse resultaten laten zien dat door de campagne de boekingen via boekingsite Expedia naar Nederland met 10% zijn gestegen, terwijl de boekingen naar concurrerende landen uit Noordwest-Europa juist achterbleven met -16%. "Omgerekend in bestedingen komt dit neer op zoÂn 3 miljoen euro extra als direct gevolg van dit initiatief", aldus Jos Vranken algemeen directeur NBTC. De campagne is door het NBTC in samenwerking met Amsterdam Airport Schiphol, Amsterdams Toerisme & Congres Bureau, Den Haag Marketing en Expedia opgezet. "Tezamen investeren we 1 miljoen euro extra om het aantal bezoekers naar Nederland te vergroten. De campagne levert een hoog rendement op de individuele investeringen."
Holland-campagne levert 3 miljoen euro op
3 maart 2009