De Horeca krijgt een eigen crowdfunding platform. "Horeca Crowdfunding Nederland":http://www.horecacrowdfunding.nl schiet de Nederlandse horeca te hulp bij het aantrekken van kapitaal. Het platform vormt een oplossing voor de naar eigen zeggen
volledig opgedroogde kredietverstrekking aan de horecasector.
*Eigen platform*
Het platform brengt investeerders en horecaondernemers met elkaar in contact. De exclusieve profilering in de horeca heeft als voordeel ten opzichte van andere platforms dat investeerders gevoel en affiniteit hebben met de sector. De horeca is volgens de initiatiefnemers bij uitstek een sector die zich leent voor crowdfunding.
*Toezicht AFM*
Het platform staat onder toezicht van de AFM (Autoriteit Financiële Markten). Dat is redelijk uniek. Het platform heeft een zogenaamde ontheffing voor de bemiddeling in opvorderbare gelden ontvangen. Het verkrijgen van een ontheffing is niet eenvoudig. Naast het nodige papierwerk zijn de directeuren getoetst op betrouwbaarheid en vindt er een uitgebreid gesprek plaats met de AFM. De hele organisatie wordt in detail doorgelicht.
*Terechte toetsing*
De initiatiefnemers vinden het terecht dat de toetsing zeer kritisch is. Het gaat om aanzienlijke bedragen waarin jaarlijkse via het platform bemiddeld wordt. Dat geld moet goed beheerd worden. Horeca Crowdfunding Nederland is vanwege de ontheffing één van de weinige platforms die onder toezicht staat. "Het feit dat wij onder toezicht staan, geeft ook de investeerders weer vertrouwen. Het is daarnaast een beloning voor de jarenlange voorbereiding en de enorme investeringen die wij gepleegd hebben in de administratieve organisatie en veiligheid", aldus managing director Mark Tamsma van Horeca Crowdfunding Nederland.
*Midden in maatschappij*
"De horeca staat midden in de maatschappij, investeerders weten dus waarin ze investeren. Ze kunnen elk moment binnenlopen om 'hun' project waar te nemen", aldus Tamsma. Bestaande platforms zijn volgens Horeca Crowdfunding Nederland terughoudend met het publiceren van horecaprojecten en door de brede profilering ook minder goed in staat om het project te beoordelen. Dat maakt het risicovoller voor de investeerder. De kredietbeoordelaars bij Horeca Crowdfunding Nederland zijn volledig gespecialiseerd in de sector. De projecten die gepubliceerd worden op het platform zijn daarmee kwalitatief hoogwaardiger.
*Banken op slot*
De horeca heeft volgens Horeca Crowdfunding Nederland van oudsher een negatief imago bij bancaire instellingen. Tot enkele jaren geleden waren de brouwerijen nog één van de grootste alternatieve verstrekkers van kapitaal. De kredietverstrekking binnen de horeca is nagenoeg volledig stil komen te liggen. Dat heeft niet alleen grote gevolgen voor de innovatiekracht van de sector, maar ook voor de continuïteit van veel horecabedrijven. Met crowdfunding wordt vreemd kapitaal aangetrokken via de 'menigte'. Crowdfunding groeit hard. Niet alleen in Nederland maar ook wereldwijd. Velen zien het als de oplossing voor de 'toenemende' kredietbehoefte waar de reguliere financiers het laten liggen.
*Vanaf 30.000*
Horeca Crowdfunding Nederland bemiddelt in kredieten vanaf 30.000. Onder dit drempelbedrag is de bemiddeling voor het platform niet kostendekkend. Men verwacht dat de gemiddelde looptijd tussen de 3 en 6 jaar zal gaan bedragen. "Een kortere looptijd is veelal te risicovol. Een horeca-ondernemer moet uiteindelijk wel maandelijks aan de aflossings- en renteverplichtingen kunnen voldoen", aldus Tamsma. Een te korte looptijd kan tot liquiditeitsdruk leiden en dat heeft dan weer gevolgen voor de uitbetaling richting de investeerders.
*Risico*
Het vertrouwen van investeerders is het belangrijkste speerpunt van het platform. De projecten worden daarom zeer kritisch beoordeeld. Naast het aanleveren van een professioneel ondernemingsplan, overeenkomsten, inkomstenbelasting aangiften, et cetera, wordt er nooit een project geplaatst zonder dat er een gesprek met de ondernemer en indien nodig een locatiebezoek heeft plaatsgevonden. Ook hierin onderscheidt het platform zich van andere platforms.
*Classificatie*
'Zonder investeerders geen kredietverstrekking', het belang van de investeerders staat daarom voorop. De kredietbeoordelaars kennen een risicoclassificatie toe. Dat is enerzijds gebaseerd op de aflossingscapaciteit, en anderzijds op basis van het ingeschatte risico door de ervaren beoordelaars. "Wij werken met een sterrenclassificatie die varieert van 2 tot 5 sterren. Een tweesterrentoekenning is de hoogste risicoclassificatie. Starters krijgen in principe automatisch de risicoclassificatie van twee sterren toegekend. Deze bedrijven hebben tenslotte nog geen track record kunnen opbouwen en dat maakt dat het risico theoretisch bezien hoger ligt". Ook na de financiering van het project krijgt de betreffende kredietnemer (verplicht) actieve coaching van horeca-adviseurs.
*Concurrerend*
De rentetarieven die gemiddeld geboden worden variëren van 8% tot 11%. De ervaring leert dat dergelijke rentetarieven geboden moeten worden om investeerders zover te krijgen dat ze het risico aandurven. Volgens de initiatiefnemers zijn deze rentetarieven zeker niet hoger dan de reguliere bancaire tarieven, en in sommige gevallen zelfs lager. Qredits, de verstrekker van microkredieten tot 150.000, rekent bijvoorbeeld al minimaal 9%. Ook de rentetarieven van de grootbanken zijn inmiddels voor de horecasector gestegen tot ruim boven de 8%.
*Ambassadeurs*
Indien horecaondernemers het krediet via het platform aanvragen dan zit er zelfs nog een voordeel aan. De investeerders vormen tenslotte 'gratis' ambassadeurs van de horeca-onderneming en de kans dat de investeerder een keer een (betaald) bezoek komt brengen is groot.
*Verwachtingen*
Het platform verwacht het eerste jaar circa 25 projecten te publiceren met een gemiddelde kredietomvang van 100.000 tot 200.000 euro. Het aantal aanvragen ligt nu al op het tienvoudige, maar de kwaliteit gaat voor de kwantiteit.
*Crowd als succesmeter*
Bij het platform geldt dat uitsluitend aanvragen in behandeling worden genomen die voorzien zijn van een professioneel ondernemingsplan, inclusief financiële prognoses. Pas als alle seinen voor de kredietbeoordelaars op groen staan, zal de aanvraag worden gepubliceerd. "Het mooie van crowdfunding is dat de publicatie ook nog eens wordt beoordeeld door het publiek", zegt Tamsma. Het kan zijn dat een gepubliceerd project uiteindelijk niet wordt gefinancierd. Daarin onderscheidt crowdfunding zich ten opzichte van de bancaire sector. "Een bankier toetst niet of de het concept wel voldoende draagvlak heeft in de markt en juist dat draagvlak van het grote publiek maakt de kans op succes groter".
*Aanvragen*
(Potentiële) horeca-ondernemers kunnen een "financieringsaanvraag indienen via de website van Horeca Crowdfunding Nederland":http://www.horecacrowdfunding.nl.
Investeerders kunnen zich eveneens op voorhand registreren.
*Download white paper*
Bent u nog niet helemaal ingevoerd in de wereld van crowdfunding? "Download dan onze handige en bovendien gratis white paper over financieringen door de crowd":http://www.derestaurantkrant.nl/download/47/.
~Op de foto bovenaan de oprichters en directieleden van Horeca Crowdfunding Nederland (vlnr): Igor Kuijer, Mark Tamsma, en Keimpe Tuinenga~
~Door~ "~Frank Lindner~":mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl
Horeca krijgt eigen crowdfund-platform
6 januari 2014