Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tussen september en november 2020 werd gehouden in heel België.
Bezorging en afhaal
Er wordt veel gehypet rondom maaltijdbezorging, maar hoe staat het er echt voor? Is het echt zo gegroeid? De onderzoekers raadpleegden panelleden in horeca, frituren en broodjeszaken. Ruim 1/3 had voor corona een afhaal- en/of bezorgmogelijkheid. Hierbij zijn duidelijke verschillen tussen de segmenten zichtbaar. Binnen fastservice had namelijk 83% al afhaal en/of bezorging voor corona en binnen horeca 33%.
Binnen horeca geeft 38% van de respondenten in België aan nog steeds geen afhaal en of bezorging aan te bieden. Afhaal in horeca is gestegen, 18% is begonnen met alleen afhaal en 12% met afhaal én bezorging sinds corona.
De verschillen tussen de Vlaanderen en Wallonië zijn groot. In Wallonië is slechts 13% met afhaal en/of bezorging gestart sinds corona ten opzichte van 30% in Vlaanderen.
Bijna 1/5 in catering heeft afscheid genomen van A-merken
In het onderzoek is ook aan alle respondenten gevraagd welke maatregelen men genomen heeft ten behoeve van de inkoop en bedrijfsvoering sinds maart. Lokaal inkopen is enorm gestimuleerd door de overheid, maar slechts 12% heeft dit gedaan. 75% in catering en 52% in horeca en fastservice hebben aanpassingen gedaan in de inkoop.
Om rendement te verbeteren is 14% in horeca en fastservice overgeschakeld van een A-merk naar eigen merk groothandel of goedkoper merk, dit is 19% (bijna 1/5!) in catering.
Bezettingsgraad en aantal personeelsleden dalen
Personeel is de eerste post waarop men heeft bespaard in horeca, 50% heeft dit gedaan. Hoe dan? 60% door ontslag van vast personeel en 55% door stoppen met interim en flexwerkers. “De mogelijkheden om personeel in dienst te houden zijn voor de horeca duidelijk op, het water staat aan de lippen. Uiteindelijk zijn bezorging en afhaal voor veel locaties nog niet eens kostendekkend”, aldus Carolien Plevier van Foodservice Community en GROUP7.
In de bedrijfs-, overheids- en onderwijscatering draait men gemiddeld op 58% ten opzichte van voor de coronacrisis, ook hier heeft 51% zijn personeelsbezetting verlaagd.
Nu in tweede lockdown, wat doen we in de tussentijd?
Alle leveranciers aan de foodservicemarkt moeten in contact blijven met hun klanten en relaties, dat doe je best digitaal op dit moment. Meer dan 80% bestelt online en informatie zoekt men op websites van fabrikanten, groothandels, brancheorganisaties en vakbladen, e-mail nieuwsbrieven doen de rest.
Expo Online 2020
GROUP7 en Foodservice Community presenteren de onderzoeksresultaten uit het onderzoek tijdens Expo online 2020. Deze vindt plaats op 24 november om 9.30 u. Bijwonen kan via deze link: https://group7.eu/online-expo-2020-verzamel-leads-online/