De horeca blijft, ondanks de hoge inflatie, nog doorgroeien. In winkels nemen de verkopen daarentegen af, vooral door minder grote aankopen. Dit blijkt uit het gepubliceerde Vooruitzicht Sectoren van ING Research.
Ook nu de coronapandemie achter de rug is, blijven het uitdagende tijden voor de horeca. Na de grote inhaalslag in 2022 wordt voor de horeca, met een volumegroei van respectievelijk 3% en 1%, zowel in 2023 als in 2024 een pas op de plaats gemaakt. Ondanks een historisch laag consumentenvertrouwen wordt de vraaguitval in 2023 naar verwachting nog enigszins gedempt door het omvangrijke financiële steunpakket van de overheid voor huishoudens. Bovendien was er in januari en februari nog sprake van hoge jaar op jaar groei omdat de horeca vorig jaar in deze maanden nog te maken had met een lockdown. Door de hogere inkoop-, personeels- en energiekosten stijgen de prijzen in de horeca dit jaar naar verwachting voor het derde jaar op rij met ten minste 3%. Omdat het lang niet altijd mogelijk is om de hogere kosten volledig aan de klant door te berekenen, staan vooral de winstmarges bij restaurants en cafés onder druk.