Horecagroothandel Sligro heeft het jaar 2021 afgesloten met een lagere omzet, maar boekte wel winst. Dat maakt het bedrijf vandaag bekend via een persbericht. De omzet over 2021 bedroeg € 1,9 miljard euro, een afname van 2,5% ten opzichte van de omzet over het jaar 2020. De nettowinst over het boekjaar 2021 bedraagt 20 miljoen euro, een toename van 90 miljoen euro ten opzichte van een jaar eerder, toen 70 miljoen verlies werd geleden.
De kostenbesparingen en beperkingen in de investeringsagenda hebben ervoor gezorgd dat Sligro bij een lager omzetniveau winstgevend is en de schuldpositie verder is teruggedrongen. “Onze verwachtingen van vorig jaar ten aanzien van de impact die COVID-19 op onze markten en resultaten in 2021 zou hebben, zijn slechts ten dele uitgekomen. Positief was dat de consument in Nederland en België na de beperkende maatregelen, zoals verwacht, weer massaal horeca, pretparken, theaters en evenementen ging bezoeken. Negatief was de opkomst van de Delta- en later de Omikronvariant waardoor we, tegen onze verwachting in, het sterke herstel dat optrad gedurende de zomer niet konden doorzetten in de tweede jaarhelft”, aldus CEO Koen Slippens
De eerste maanden van 2022 zullen voor Sligro in het teken staan van de heropening van de afzetmarkten. De maatregelen om COVID-19 te bestrijden in Nederland en België zijn bij aanvang van het jaar nog volop van kracht en drukken op de omzet en de resultaten, maar geleidelijk zullen de maatregelen weer worden losgelaten, verwacht het bedrijf.
Schaarste en inflatie
Sligro zal de focus leggen op het goed uitvoeren van de herstart, in een markt waar schaarste van producten en mensen heerst. De groothandel verwacht dat de kosteninflatie stevig zal zijn in 2022. “Door de verstoringen die het afgelopen jaar in de wereldwijde supply chains zijn ontstaan en de schaarste in grondstoffen, zullen de inkoopprijzen van producten en diensten sterk stijgen. De loonontwikkeling, door schaarste op de arbeidsmarkt, en de stijgende energieprijzen komen daar nog bovenop. Wij verwachten dat deze prijsstijgingen hun weg zullen vinden door de keten heen en uiteindelijk terechtkomen in de consumentenprijzen”, staat te lezen in het persbericht.