Just Eat-Takeaway, het Nederlandse moederbedrijf van Thuisbezorgd, bezorgde voor het eerst minder bestellingen dan voorheen. Over de hele wereld verwerkte het bedrijf in het eerste kwartaal van dit jaar 264 miljoen orders, dat is 1 % minder dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Dat staat te lezen in het rapport over de eerste kwartaalcijfers van de maaltijdgigant.
Aantal bestellingen
Ten opzichte van het laatste kwartaal van vorig jaar is het aantal verwerkte orders met 10 miljoen gedaald. Uiteraard is deze daling te verklaren doordat tijdens de coronacrisis het bezorgbedrijf het juist extra druk had, omdat veel restaurants tijdens lockdowns dicht moesten. Daardoor waren zij genoodzaakt om maaltijden te bezorgen.
Grubhub
In Noord-Amerika was de afname het hoogst, daar nam het aantal bestellingen met 5 % af ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. Dit terwijl Just Eat-Takeaway vorig jaar het Amerikaanse Grubhub kocht voor €6,4 miljard, wat voor groei moest zorgen. De international zegt nu de verkoop van Grubhub te overwegen. In Noord-Europa nam het aantal bestellingen juist toe met 4 %.
Wereldwijd groeide de totale bruto transactiewaarde over de eerste kwartalen wel met 4 %. De onderneming wil dit jaar de winst per bestelling verhogen.