''Kwijtschelding belastingschulden ligt niet in de lijn der verwachting''

Auteur: Thijs Jacobs
25 juni 2021
''Kwijtschelding belastingschulden ligt niet in de lijn der verwachting''

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal.

In deze aflevering een gesprek met Remco van der Veeke (rechts op de openingsfoto) en Martin Klomp (links op de foto). Zij zijn werkzaam bij Lentink De Jonge accountants en adviseurs. Vanuit hun expertise belichten ze de (fianciële) situatie binnen de horeca en delen zij hun visie.

Mens

Hoe is je carrière tot stand gekomen?

Remco: “Op de middelbare school kreeg ik het vak economie en wist gelijk dat ik daarmee iets wilde doen. Toen ik de term ’accountant’ hoorde, wist ik al gauw dat daar mijn toekomst lag. Bij mijn vorige werkgever ben ik opgeklommen van stagiare tot directeur van een adviespraktijk, waarna ik twee jaar geleden ben gevraagd om een nieuw kantoor op te bouwen in Bilthoven.”
Martin was op nog vroegere leeftijd al ‘adviseur’. “Op de basisschool eigenlijk al. Ik was het uitslovertje van de klas. Altijd als eerste klaar. De meester vroeg me om in de resterende tijd aan andere kinderen uitleg te geven, waardoor ik toen al een soort adviseur was. Ik ben uiteindelijk fiscale economie en fiscaal recht gaan studeren, wat ik nu met plezier toepas in de praktijk. Zelf heb ik ook horecaondernemers als klant.”

Wat betekent de horeca voor je?

Remco: “Vooral de lokale horeca ondersteun ik graag en vaak, zeker gezien de zware coronaperiode die de horeca heeft doorgemaakt. Tijdens de lockdowns heb ik veelvuldig besteld bij lokale restaurants om ze te steunen.”
Martin: “Horeca is echt een moment van ontspannen, zeker wanneer je een drukke baan hebt, zoals ik en mijn vrouw. Het zijn de lichtpuntjes van je leven, vooral samen met vrienden en familie.”

Hoe vaak maak je gebruik van de horeca?

Klomp: “Voor corona waren we, juist vanwege onze drukke banen, gewend om vaak de horeca te bezoeken. Eigenlijk wel wekelijks. In het voorjaar hebben we het hier op kantoor druk, dus dan zoek je de horeca op wanneer het kan.”
Van der Veeke: “Zeker een paar keer per maand, maar omdat ik twee jonge dochters heb, zijn dat ook vaak wel pannenkoekenrestaurants en zo. Ook combineren we het bezoek aan een museum vaak met een hotelverblijf.”

Bedrijf

Hoeveel mensen werken er binnen het bedrijf?

Bij het bedrijf werken nu 80 mensen. “Maar we willen graag naar de 100 toe, dat is het streven.” Op het kantoor in Bilthoven werken twee, soms drie, mensen. “Maar dat komt omdat veel uitvoerend werk wordt gedaan op andere kantoren en wij ons richten op de groei van het kantoor. We staan wel op het kantelpunt om ook hier meer mensen aan te nemen. De fysieke aanwezigheid op kantoor is niet noodzakelijk, want thuiswerken is een blijvertje. Het is maar de vraag of we met zijn allen op kantoor gaan zitten als we meer mensen nodig hebben.”

Welke invloed heeft de coronacrisis op het bedrijf?

Martin: “Op ons kantoor heeft de crisis geen invloed. Ieder bedrijf dat bestaat, moet toch jaarlijks een jaarrekening afgeven, dus dat blijft. Bij onze klanten zien we wel dat er een aantal in regelingen zitten waarbij ze straks veel terug moeten betalen. Het uitstellen van de belastingbetalingen loopt hoog op bij sommigen en zij steken er vaak hun kop voor in het zand. Ze overzien het niet meer of willen het niet meer zien. Ik kan me voorstellen dat dit ook in de horeca gebeurt. Wat betreft de NOW-steun zie ik dat maar weinig van onze klanten iets terug moeten betalen, dus dat zit meestal wel goed.” Remco: “We hebben veel recreatieparken als klant en zij hebben geweldige omzetten behaald, recordomzetten zelfs. Daar hangt ook horeca aan vast. Wat ik van collega’s hoor, is dat in media gespecialiseerde bedrijven en bedrijven in de evenementenbranche de hardste klappen krijgen. Maar de horeca is een van de grootafnemers van de NOW-steun, dus daar is het leed zeker groot.”

Wat verwachten jullie van de Belastingdienst, worden belastingschulden kwijtgescholden?

“Dat verwachten we niet en het ligt ook zeker niet in de lijn der verwachting. Daar is het kabinet tot op heden duidelijk in. Het zou ook niet eerlijk zijn tegenover ondernemers die spaargeld hebben gebruikt voor belastingbetalingen. Misschien zal de Belastingdienst zich wat coulanter opstellen in de invorderingssfeer bij faillissementen, maar ook daar is nog niets concreets over gemeld.”

Waar zit de meeste pijn vanwege de coronacrisis?

“Naast de horeca dus ook in de media, cultuursector en de evenementenbranche. Cafés zullen binnen de horeca de zwaarste tijd krijgen en gehad hebben, maar ook hotels hebben het zwaar. De hotels die in ons bestand zitten, hebben hun personeel kunnen aanhouden, mede door de NOW-steun. De traditionele horeca wordt voor een groot deel bemand door oproepkrachten, zoals studenten, dus zij zijn wat anders gaan doen. Het kan nog pittig worden voor de horeca om aan personeel te komen de komende tijd.”

Visie

Hoe kijkt het bedrijf naar de toekomst van de horeca?

“De buffers zijn op. 2022 wordt duidelijk een hersteljaar, als we uitgaan van een positief scenario, maar het gebrek aan buffers baart ons wel zorgen. Vanuit de horecaondernemer is de situatie schrijnend, want het water staat ze aan de lippen. Vanuit de consument is dit minder zichtbaar, want het verloop binnen de horeca was al vrij groot en dat zal nog verder versnellen. Voor ondernemers is het verschrikkelijk natuurlijk, maar de horeca is altijd al een gevoelige branche in slechte economische tijden. Tegelijkertijd zie je dat restaurants zich blijven doorontwikkelen en creatief zijn. De ‘boost’ die de horeca nu krijgt vanwege de recente versoepelingen zal niet blijven. Sterker nog: wat gaan de mensen doen in het najaar? Met zijn allen in een hok zitten vinden veel mensen nog eng. Nu het lekker weer is, kun je nog goed ventileren, maar als het vriest is dat niet mogelijk. We weten bovendien niet wat het virus in het najaar gaat doen.”

Welke veranderingen laat de crisis achter?

“De luxe maaltijden aan huis zijn er nu bijgekomen, maar blijft dat ook? Veel restaurants zijn er gelijk mee gestopt toen er versoepelingen kwamen, dus dat moeten we nog zien. De blijvende veranderingen zullen beperkt zijn, de invloed op de kantoormarkt is straks - en nu al - veel groter. Maar ook dat laatste beïnvloedt de horeca: al die mensen die tijdens hun pauze op kantoor een broodje halen vallen weg. Op kortere termijn zul je zien dat er wat in te halen is. De budgetten van personeelsverenigingen zijn flink opgelopen, want er kon niets uitgegeven worden. Die gaan er straks wel een keer doorheengejaagd worden, net als al het opgepotte geld van mensen in loondienst. Ook zij konden hun geld niet kwijt, dus zullen er wat leuks mee doen.”

Hoe groot is de shake-out binnen de horeca?

“De natte horeca is zwaarder getroffen dan de rest. Dat zal blijvend zijn of op zijn minst heel veel onzekerheid opleveren voor een langere tijd. Veel bedrijven stoppen zelf, vooral cafébedrijven, waarbij we spreken van een natuurlijk verloop. Dat aantal kan zeer groot zijn, maar dat is nu lastig te voorspellen. De zaken die overblijven, zien een zonnigere toekomst tegemoet.”

Hoe ziet het horecalandschap er in 2022 uit?

“De sterken overleven en kunnen weer gaan bouwen aan een toekomst. Traditionele restaurants zullen vast overleven, maar we moeten ervoor waken dat de jubelstemming die nu heerst niet de overhand krijgt. Het kan zo weer over zijn, want de euforie bij de mensen over de heropening van de horeca is misschien van korte duur. Straks is alles weer genormaliseerd en wat overblijft, zijn schulden en onzekerheden. Het is verstandig om daar niet blind voor te zijn als horecaondernemer.”

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante restaurantnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws