Gisterenmiddag ontvingen Vera Linskens en Laurens Bontius namens Franchisenemer Henk Koning het certificaat dat hoort bij het hoogste prestatieniveau van de PSO-prestatieladder voor sociaal ondernemen. Dit betekent dat Koning met McDonald’s restaurant Deventer op duurzame wijze een bovengemiddelde bijdrage levert op het gebied van sociaal ondernemen. Uit de onafhankelijke toetsing blijkt dat de ondernemer uit Deventer ook op kwalitatieve wijze werkgelegenheid biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Henk Koning is blij met de erkenning die hij krijgt voor het sociaal ondernemerschap dat hij nastreeft: "Ik vind het vanzelfsprekend om iedereen met een talent voor gastvrijheid en inzet te laten werken bij McDonald’s".
De Prestatieladder Sociaal Ondernemen (PSO) is het meetinstrument en keurmerk van TNO dat de mate van sociaal ondernemen objectief meet en zichtbaar maakt. Deze prestatieladder is uitgegroeid tot de landelijke norm voor sociaal ondernemen. Uit het auditrapport blijkt dat Henk Koning met McDonald’s restaurant Deventer aan alle vereisten voldoet voor het behalen van de hoogste trede van het PSO-keurmerk. Henk Koning, Franchisenemer van McDonald’s restaurants in Deventer en Apeldoorn, is blij met de erkenning en vindt het heel gewoon om medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. "Ik vind het belangrijk dat medewerkers aandacht hebben voor onze gasten en iedere dag weer inzet tonen om hen het beste te kunnen bieden. Samen met mijn team zien we dat teamgevoel en met elkaar presteren belangrijker is dan wel of geen afstand tot de arbeidsmarkt".
Marjolein Reijs, directeur HR van McDonald’s Nederland, is blij met de erkenning die Henk Koning krijgt met dit PSO-certificaat. "Dit is een mooie erkenning voor de werkwijze van Henk Koning en zijn team als het gaat om de inclusieve arbeidsmarkt. Erg goed om te zien dat hij nu het certificaat ontvangt dat hoort bij het hoogste prestatieniveau van de PSO-prestatieladder voor sociaal ondernemen". Inclusiviteit is bij McDonald’s geen beleid, maar een feit aldus Marjolein Reijs. "Het werken met mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben is de gewoonste zaak van de wereld binnen onze organisatie. Met 18.000 medewerkers verspreid over 246 restaurants in Nederland vormen we een afspiegeling van de samenleving en vinden wij het niet meer dan normaal dat iedereen met gevoel voor gastvrijheid en inzet toont bij ons kan werken". Het houdt voor McDonald’s overigens niet op met het aannemen van medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt. Opleiden en ontwikkelen van iedere medewerker staat centraal. "Medewerkers die inzet en ambitie tonen, ondersteunen wij met verschillende opleidingen. Zo ontvangen gemiddeld zo’n 500 medewerkers bij McDonald’s jaarlijks hun BBL-diploma. En dat heeft resultaat voor deze medewerkers, nu of straks in een volgende baan", aldus Marjolein Reijs.