Macedonian Thrace Brewery (MTB) heeft succes geboekt in de zaak tegen Heineken. AB, het Griekse expolitatiebedrijf dat voor 99,8 procent in handen van Heineken is, moet een schadevergoeding van miljoenen euro's betalen. Het hof van beroep in Athene heeft de de claim bevestigd.
De Hellenic Competition Commission (HCC) deelde haar bevindingen en deze zijn grotendeels overgenomen door het hof van beroep in Athene. De uitspraak behandelt bijna twee decennia van illegale concurrentiebeperkende marktmisbruik in Griekenland door Heineken's dochteronderneming Athenian Brewery (AB) gehandhaafd voor. Na een 12-jarig HCC-onderzoek bleek dat AB systematisch zijn dominante marktpositie had misbruikt in strijd met de Griekse en EU-mededingingswetgeving.
26,7 miljoen euro boete
Na een technische aanpassing van de oorspronkelijke HCC-boete bevestigde het hof een record van € 26,7 miljoen boete voor het bedrijf van Heineken in Griekenland.
De HCC heeft overweldigend bewijs gevonden dat AB, die Alfa, Amstel en Heineken in Griekenland verkoopt, een doelgericht beleid heeft geïmplementeerd om concurrenten uit alle kanalen te elimineren - groothandelaars, on-trade (bv. HORECA - hotels, bars en restaurants) en winkels .
In februari diende MTB een schadeclaim in tegen Heineken en Atheense Brouwerij bij het Hof van Amsterdam.
Langdurige marktmanipulatie
Demetri Politopoulos, een van de oprichters van MTB zei: "De mededingingsautoriteit en nu ook het appèlhof hebben de volledige omvang en intensiteit van Heineken's inbreuken op antitrustregels in Griekenland bevestigd. Het behoorlijke proces is geslaagd ondanks de onheilspellende weigering van Heineken om verantwoordelijkheid te aanvaarden en hun onverbiddelijke inspanningen om een gezonde beslissing te omzeilen."
"Heineken's langdurige marktmanipulatie moet nu een eerlijke concurrentie geven en Heineken moet degenen die materieel beschadigd zijn, inclusief MTB, compenseren. Griekenland zal alleen economisch slagen met een vrije en eerlijke markt die investering en gezonde concurrentie aanmoedigt. Dit soort marktmisbruik heeft geen plaats in ons land. Wij zijn van mening dat de ultieme verantwoordelijkheid voor jarenlange marktmisbruik ligt bij het hoofdkantoor van Heineken in Amsterdam. Daarom hebben we zowel de Heineken als Atheense Brouwerij in Nederland bezocht, om uiteindelijk tot de kern van dit probleem te komen."