De grootste Nederlandse restaurantketens trokken het afgelopen jaar 6,8 miljoen bezoekers. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders. Zij besteedden gemiddeld 115 euro tijdens hun bezoek en gaven gezamenlijk in totaal 2,2 miljard euro uit bij deze ketens. Nederlanders van 18 tot 34 jaar gaven aanzienlijk minder uit (97 euro) dan 50-plussers (131 euro).
Het afgelopen jaar bezochten 6,8 miljoen Nederlanders de grootste restaurantketens van Nederland. Dit komt neer op 47 procent van de Nederlanders boven de 18 jaar. Samen besteedden zij 2,2 miljard euro in deze ketens.
Gemiddelde besteding
De gemiddelde besteding per gezelschap bedraagt 115 euro. Er zijn echter aanzienlijke verschillen tussen de ketens. Nederlanders zijn bij The Seafood Bar (199 euro) en ’t Zusje (198 euro) het meeste kwijt. Bij Vapiano (48 euro) en Ekmekci (49 euro) zijn Nederlanders gemiddeld het minste kwijt.
18- tot 34-jarigen
De leeftijd van bezoekers heeft invloed op de gemiddelde besteding in restaurantketens. De 18- tot 34-jarigen spenderen gemiddeld minder (97 euro) tijdens hun bezoek dan 35- tot 49-jarigen (121 euro) en 50-plussers (131 euro). Opvallend is dat het inkomen geen invloed heeft op de gemiddelde besteding.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor restaurantketens.
In het onderzoek zijn 5.326 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Blijf op de hoogte!
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.