De komende editie van de EquipHotel vindt plaats van 6 t/m 10 november 2022 in Parijs. Deze horecavakbeurs is een internationale BtoB beurs voor hotel- en restaurantprofessionals, en belicht innovaties, producten en diensten van meer dan 1.200 Franse en internationale exposerende bedrijven. Gedurende 5 dagen kunnen professionals uit de hospitality sector elkaar ontmoeten, kennis maken met tal van praktische en concrete oplossingen, uitwisselen met nieuwe leveranciers en zich verdiepen in de sector. Daarbij worden conferenties, workshops, masterclasses, competities, scènes en bijzondere live-ervaringen georganiseerd.
De EquipHotel richt zich voor deze nieuwe editie op betrokken gastvrijheid. Hotel- en restaurantgasten wensen over het algemeen een comfortabel verblijf, verbonden te blijven terwijl ze van een andere omgeving genieten, en te kunnen genieten van aantrekkelijke en tegelijk interessante acties. Er is vraag naar een milieuvriendelijkere dynamiek. Authenticiteit, landstreken, "slow tech" en "slow living", energiebesparing of andere ‘zachte’ mobiliteit zijn allemaal nieuwe eisen voor een horecagelegenheid, want noodzakelijk voor de klantbeleving.
De ervaring van de werknemers krijgt steeds meer prioriteit. Sfeer, teamgeest, betrokkenheid en loyaliteit vormen de kern van de organisatie van een hotel of restaurant. "De maatschappij is aan het veranderen, klantgedrag en het vak veranderen ook. We moeten ons aanpassen. Daarom zal de EquipHotel in november het aantal debatten en standpunten van deskundigen uitbreiden om de horeacaprofessionals te helpen op deze veranderingen te anticiperen, ze te beheersen en ze te overwinnen", vertelt Béatrice Gravier, directeur van de beurs en van de Hospitality & Food divisie bij organisator RX France.
Woonplekken
Commitment brengt ook een nieuwe manier van denken over de inrichting met zich mee, en al lang voordat de eerste steen gelegd is of de renovatie begint. "In 2022 zullen hotels en restaurants woonplekken worden," vertelt Béatrice Gravier. Het woord "woonplekken" wordt met opzet in het meervoud gebruikt, want de klanten verwachten dat professionals niet alleen ruimtes bieden om te slapen, te lunchen of te dineren, maar ook om te werken, te vergaderen, te creëren, te ontspannen, zich te amuseren, nieuwe energie op te doen, en zich onder te dompelen in de plaatselijke cultuur of natuur. Opnieuw moeten hoteliers en restaurateurs flexibiliteit en deskundigheid tonen, en zich zelfs opnieuw uitvinden om zich beter aan te passen aan de wensen van de klant met een profiel dat even gevarieerd is als hun behoeften. Klanten die in dezelfde week een afhaalhamburger kunnen eten, een budgetkamer boeken voor een zakenreis, zichzelf trakteren op een gastronomische maaltijd en het weekend doorbrengen in een chic hotel met uitzicht op zee.
Vijf thema's
De EquipHotel zal het begrip "wonen" daarom voor deze nieuwe editie verkennen aan de hand van 5 "bewogen" thema's: duurzaamheid, aantrekkelijkheid, digitaal, inrichting en welzijn. Deze onderwerpen zijn essentieel om een etablissement te positioneren, het te onderscheiden van zijn concurrenten, en indruk te maken op de klanten - om zo op te vallen.
1 DUURZAAMHEID EN LANGETERMIJNPLANNING
Maatschappelijke verantwoordelijkheid en duurzame ontwikkeling vereisen een andere benadering van gastvrijheid. Het is een andere manier om over een project na te denken, een locatie te beheren, een team te organiseren en een vestiging dynamischer te maken. Met lokaal, korte lijnen en "upcycling". Uiteindelijk wint iedereen hierbij: hoteliers, restauranthouders, hun personeel, hun klanten, hun leveranciers en de planeet.
2 BEDRIJF AANTREKKELIJKER MAKEN
Rekrutering en loyaliteit: grote uitdagingen en feedback
Basis- en continue bijscholing, flexibele werktijden, stimulerende beloning, winstdeling, erkenning en andere manieren om know-how te waarderen zijn allemaal hefbomen en argumenten om jonge starters aan te trekken of ervaren talent te behouden.
3 DIGITAAL DENKEN MET EEN MENSELIJK GEZICHT
Managen, benutten en voordelen van digitale hulpmiddelen.
Digitalisering biedt toepassingen en oplossingen om het dagelijkse leven van hoteliers en restaurateurs te vereenvoudigen, maar ook om de prestaties en de positionering van de etablissementen te versterken. Aan de kant van de klanten wordt technologie de sleutel tot hybride en coworking voorzieningen. Maar digitaal betekent niet het verdwijnen van de menselijke relatie, integendeel: de twee gaan hand in hand.
4 MOOI-MAKEN MET HET GOEDE
Lay-out, inrichting en decoratie in het "care"-tijdperk.
In 2022 betekent luxe: ruimte, comfort, tijd, stilte, natuur. Een wereld waarin kunst en vakmanschap hun plek hebben, waar een gebaar en know-how kunnen schitteren, en met respect voor het milieu.
5 AANDACHT VOOR WELZIJN
Welzijn centraal in de gastvrijheid
Gasten zoeken een adempauze uit de drukte van de grote steden en verlangen naar natuur en frisse lucht. Vandaar de nieuwe trend naar kuuroorden, thalassotherapie, thermale baden, yoga retraites, cocooning. Afstand nemen zonder je af te sluiten van anderen. Een gevoel van even ontsnappen om dichter tot zichzelf te komen, in een omgeving die vertrouwen uitstraalt.
Foto: Live cooking by Ofyr
Fotografie: EquipHotel
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.