Bezorgen neemt een enorme vlucht binnen de horeca. Maar hoe zet je een goede bezorgservice op en welke kanalen kunnen jou daarbij helpen? We bezochten twee ondernemers die ontbijt en lunch bezorgen in Amsterdam.
Muller Kaas is dan wel geen lunchroom of horeca, maar bezorgt in Amsterdam wel broodjes. Uiteraard zijn die voornamelijk belegd met kaas. Tsoe Muller: “En dan wordt er vrijwel altijd online besteld, telefonische bestellingen behoren al bijna tot het verleden.” Op de vraag welk online kanaal het best presteert, reageert ze resoluut: “Thuisbezorgd. Het is niet alleen het beste kanaal voor ons, wat betreft de technologie en dergelijke, maar onze klanten waarderen het dat de bezorgers gewoon een baan hebben; bij andere bezorgdiensten zijn het zelfstandigen. Ik merk dat Deliveroo in een slecht daglicht is komen te staan vanwege alle ophef om de bezorgers. Dat merk je aan het aantal bestellingen.”
Bezorgers zijn gewoon in dienst
Verderop in Amsterdam vinden we lunchroom San Francisco Sandwich Company, waar ook Lasse Nielsen vooral via Thuisbezorgd werkt: “Thuisbezorgd wint nipt van Uber Eats, het is gewoon een ‘steadier’ kanaal. Wat ik met bezorgingen binnenhaal is gewoon extra omzet van klanten die ik anders nooit zou hebben. Zo zie ik het althans. Zelfs als we zonder internet zitten, dan werkt dat kastje van Thuisbezorgd nog, want er zit een simkaart in. Geweldig geregeld van die gasten. Zelf vind ik het ook fijn dat Thuisbezorgd werkt met bezorgers die gewoon in dienst zijn; ik hou niet van de opzet met zogenaamde ‘zelfstandige ondernemers’. Dat zijn namelijk jongens van 16 jaar die op een scootertje rijden; wie probeer je voor de gek te houden? Bij zelfstandig ondernemerschap komt heel veel kijken; van administratie tot btw… De werkwijze met ‘zelfstandigen’ is totaal onverantwoord, die bedrijven willen gewoon het maximale uit de klant trekken. Dat hele geneuzel over de voordelen van de ‘nieuwe economie’ is onzin, die bedrijven weten heus wel dat wat ze doen gewoon niet klopt. Daarnaast is het rondrijden op een scooter om bestellingen te bezorgen voor een 16-jarige een garantie voor ongelukken. Die gasten zitten vol testosteron, zijn onvoorspelbaar in het verkeer en zitten niet altijd nuchter op de scooter. Bedenk eens hoe je zelf was op die leeftijd. Ik zou er niet gerust op zijn als ik de werkgever was van zo’n bezorger, dus ik betaal graag die hogere commissie aan Thuisbezorgd.”
Wanneer je ervoor kiest om Scoober, de bezorgdienst van Thuisbezorgd.nl, in te zetten, dan betaal je zo’n dertig procent commissie. De gemiddelde commissie bedraagt op het platform 13,3 procent, want slechts 3 procent van de bestellingen wordt nu nog maar bezorgd via Scoober, dat zich voornamelijk lijkt te richten op de nieuwe toetreders, zoals de ontbijt- en lunchzaken. Overigens verhoogt Thuisbezorgd de tarieven ieder jaar met gemiddeld 1 procent.
Liever geen personeel voor bezorgen
In Lasse’s zaak kun je zitten, maar er zijn slechts zes stoeltjes. Gezien de locatie (Lasse’s zaak zit vlakbij de populaire Nieuwmarkt in Amsterdam, red.), wordt er veel afgehaald. Lasse vindt het heerlijk op deze plek en is blij dat hij geen personeel heeft. “Ik werk hier alleen, want aan personeel moet ik niet meer denken, het levert je zoveel kopzorgen op. Ik kan het weten, want hiervoor had ik een veel grotere zaak, café Nielsen, waar ik tien tot vijftien medewerkers had. In dit ontbijt- en lunchcafé merkte ik dat het personeel met de gekste smoesjes kwam: ‘ik kan niet komen omdat mijn tante moet afdansen’, zei zo iemand dan bijvoorbeeld. Gekkenwerk. En dan nog het juridische aspect; als een werknemer zijn been breekt tijdens het skiën, dan moet ik hem of haar een halfjaar doorbetalen. In mijn kleine zaakje ben ik dan goed de sigaar, dan kan ik de deuren wel sluiten. Daarom is het voor mij ook goed dat de bezorgwebsites ook bezorgdiensten hebben, want met het aantal bestellingen dat ik heb, is het niet verantwoord om iemand in dienst te nemen om de bestellingen weg te brengen.”
Tsoe heeft, samen met haar vriend Joeri, informatie over bezorgen ingewonnen bij een zaak die veel döner kebab bezorgt in de buurt. “Zij leveren wel meer dan honderd bestellingen per dag, dus voor hen is het bezorgen echt een bedrijfsmodel”, vertelt ze. “Zij bezorgen met eigen scooters, maar dat is voor ons niet te doen. Net als bij Lasse is het een leuke bijverkoop; op sommige dagen hebben we geen bestellingen, op andere dagen vier of meer. Dat we dertig procent commissie betalen omdat we geen eigen bezorgers hebben, vind ik niet meer dan logisch. Thuisbezorgd is namelijk een geweldige partner; toen we wilden starten was alles na één telefoontje al geregeld. We hoefden alleen een lijst in te vullen en een dag later was de bezorgservice ‘live’. En als je eens iets wilt aanpassen, dan bel je ze op en is het binnen een dag geregeld. Bij andere partijen krijg je telefonisch nooit iemand te pakken en ze mailen ook niet eens terug. Van die partij, waar ik de naam maar niet van zal noemen, hebben we de iPad dan ook maar uitgezet, maar het is vervelend dat we daardoor steeds gebeld worden door een computer. Dan krijg je een bandje aan de lijn die je vertelt dat je de tablet weer aan moet zetten. Een vervelende werkwijze, wat mij betreft.”
Ook jij kunt morgen al gaan bezorgen
Het verhaal wordt nu langzaamaan duidelijk. Zonder investering en zonder al te veel moeite kun je als horecaondernemer al een bezorgservice opstarten. Je moet dan wel genoegen nemen met een lagere marge, want dertig procent commissie is niet heel weinig, maar daar staat wel veel tegenover. Tsoe: “Op het apparaatje van Thuisbezorgd krijg je de bestelling binnen, waarna je kunt aangeven wanneer je het klaar denkt te hebben. Ik druk altijd op de langste tijd, want in onze zaak moet ik tussendoor ook nog de klanten helpen. Als de bestelling nog niet af is wanneer de bezorger hier is, dan is dat geen probleem voor ze, ze zijn daar echt wel makkelijk in. Ze rijden één bestelling weg en daarna zijn ze pas weer beschikbaar voor de volgende opdracht. Dat is echt goed geregeld, waardoor het zowel voor ons als voor de bezorger prettig werken is.” Lasse krijgt ook nog bestellingen binnen via Uber Eats, maar de doelgroep is wel anders dan die van Thuisbezorgd. “Thuisbezorgd is in Nederland heel bekend, maar in het buitenland niet. Via Uber Eats krijg ik veel bestellingen binnen van buitenlanders, want die vind je hier in Amsterdam natuurlijk in overvloed. Dat Foodora over de kop is gegaan vind ik niet erg. In het begin liep het goed, maar aan het einde sloeg het werkelijk nergens meer op. Ik heb geen traan gelaten om hun ondergang, maar dat heeft ook met hun werkwijze te maken. Dat gedoe met schijnzelfstandigen staat me niet aan.”
Klik hier voor het exclusieve interview met Thuisbezorgd-oprichter Jitse Groen