Overleven in de horeca: prijsstijgingen, klantverlies en slimme oplossingen

Auteur: Stef Driessen
Economie 7 maart 2025
Overleven in de horeca: prijsstijgingen, klantverlies en slimme oplossingen

De horeca boekte in 2024 een op het oog prima omzetstijging van 5,4 procent, maar de kosten stegen helaas nog veel sneller. Bovendien is de omzetgroei flink teruggevallen ten opzichte van de stijging van 12,6 procent in 2023.

Sinds de Russische invasie van Oekraïne in 2022 worden horecaondernemers geconfronteerd met torenhoge inflatie. Energie, huur, lonen en inkoopprijzen schoten omhoog. Producentenprijzen van voeding stegen met 25,5 procent, dranken werden 15,5 procent duurder en koffie zelfs 71,3 procent door slechte oogsten in Brazilië en Vietnam. Maar de grootste kostenpost? De lonen. Die stegen met 23,4 procent, veel sneller dan de algemene prijsstijging van 15,1 procent.

Consumenten haken af

Gasten hebben hun eigen financiële zorgen en reageren op de hogere prijzen. Restaurants merken dit: het aantal millennials dat wekelijks ’s avonds uit eten ging, daalde van 34 naar 26 procent. Bij Generatie Z was de afname nog groter, van 36 naar 25 procent. Een restauranthouder uit Arnhem vertelt: “We moesten onze prijzen verhogen, maar zagen het vaste publiek minder vaak terugkomen. Ze kiezen nu vaker voor afhaal of thuis koken.”

Kleine horeca kwetsbaar, grote ketens veerkrachtiger

Grote horecaketens kunnen de kostenstijgingen relatief goed compenseren door schaalvoordelen en flexibele personeelsinzet. Kleinere ondernemingen hebben het moeilijker: bij bedrijven met vijf tot vijftig medewerkers steeg het aantal ondernemers met problematische schulden in 2024 met 11,5 procent. Bij middelgrote en grote bedrijven bleef het aantal ondernemers met problematische schulden daarentegen relatief stabiel, met slechts een stijging van respectievelijk 2,6 en 1,0 procent.

Wat kunnen ondernemers doen?

  • Slim inkopen: Samen met andere bedrijven inkopen om betere voorwaarden te bedingen.
  • Logistiek optimaliseren: Een gemiddeld restaurant ontvangt twaalf leveringen per week. Door levermomenten te bundelen en gebruik te maken van ‘sleutelleveringen’ kunnen transportkosten en tijdsverlies worden teruggedrongen.
  • Voedselverspilling aanpakken: Slimme technologieën kunnen verspilling halveren, wat gemiddeld 1,5 procentpunt van de omzet bespaart.
  • Personeelsverloop beperken: Verloop kost de horeca jaarlijks 6 procent van de omzet. Investeren in het behoud van medewerkers loont.

Vooruitzichten: hoopvol, maar onzeker

Voor 2025 wordt een inflatie van ongeveer 2,8 procent verwacht. Dat is lager dan in de voorgaande jaren, waarmee er wellicht enige rust komt in de almaar oplopende kosten. Helaas blijven er tal van onzekerheden: de Verenigde Staten overwegen invoerheffingen van 25 procent op Europese producten, wat de economie van de eurozone met 1,3 procent kan doen krimpen en de koopkracht van consumenten kan verminderen.

Ondernemers moeten zich daarom blijven aanpassen. Door slim samen te werken en verborgen kosten aan te pakken, kunnen ze overleven en wellicht zelfs sterker uit deze periode komen. De vraag is: wie durft die stap te zetten?

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws