Gasten betalen steeds vaker met hun pinpas in de horeca en daarbij ook steeds vaker contactloos. Algemeen directeur KHN Lodewijk van
der Grinten: ÂDe gezamenlijke inzet met de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen werpt duidelijk zijn vruchten afÂ. Het aantal pintransacties in de horeca steeg van 251 miljoen in 2014 naar 333 miljoen in 2015, een spectaculaire stijging van ruim dertig procent. Het aantal contactloze pintransacties piekte van 1,5 miljoen in 2014 naar bijna 23 miljoen in 2015. Ruim tachtig procent van de horecaondernemers beschikt tegenwoordig over een betaalautomaat, maar de drankverstrekkers kunnen nog vaker pin accepteren, dat is ook in hun voordeel.
*Bijna een kwart van de betalingen met de pinpas*
Zes jaar geleden ging nog 84% van alle transacties in de horeca contant. Dat aandeel is inmiddels gedaald naar 66% (2014). Het aandeel pintransacties steeg in die periode (2009-2014) van 9% naar 23%. Deze trend zet zich voort. Koninklijke Horeca Nederland heeft zich samen met andere toonbankinstellingen en banken gecommitteerd aan het streven van 60% pinbetalingen versus 40% contante betalingen in 2018.
*80% van de horecaondernemers heeft betaalautomaat*
Vier van de vijf horecaondernemers beschikt over een of meer betaalautomaten. De verschillen tussen de horecasegmenten zijn groot. Bij restaurants kun je bijna overal pinnen (95%) en ook logiesvertrekkers en ondernemers in de fastservice doen het goed (respectievelijk 89% en 86% pinacceptatie). Bij de drankverstrekkers biedt nog maar 58% de mogelijkheid tot pinnen. Juist voor deze groep is contactloos betalen interessant voor de gast en ondernemer. Drankverstrekkers kunnen dus nog aan efficiency in hun betalingsverkeer winnen.
*Vaker pinnen, lagere transactiekosten voor ondernemers*
Het pinnen is steeds goedkoper geworden voor ondernemers, terwijl de kosten van contant juist stegen. Een gemiddelde pinbetaling in de horeca kostte in 2009 nog 33 cent, inmiddels is dat 24 cent. Een gemiddelde contante betaling steeg van 30 cent naar 33 cent. Miriam Osten van Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen: ÂPinnen kan per transactie nog goedkoper worden. Die efficiency zien we al in de detailhandel en bij tankstations: daar wordt per automaat meer gepind en zijn de gemiddelde kosten van een pinbetaling respectievelijk 18 en 15 cent. Als een ondernemer een pinautomaat heeft staan, loont het dus de moeite om het pinnen beter te promoten bij zijn gasten. Helemaal ten opzichte van het veel duurdere betalen met een creditcard (gemiddeld Â1,06 per transactie).Â
~Thijs Jacobs~
Pinnen wordt steeds normaler in de horeca
11 januari 2016