De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er is ruimte voor meer dan 60 extra F&B zaken om op gelijke voet te komen met de rest. Dit is een stijging van 23% ten opzichte van het huidige aantal. Dit blijkt uit het winkelmarktrapport Den Haag van vastgoedadviseur Colliers International.
Rooskleurige toekomst voor F&B
De benchmark laat zien dat er vooral kansen zijn voor nieuwe cafés, café-restaurants en restaurants. Er is ruimte voor ongeveer 10.000 vierkante meter extra F&B en dat zijn ruim 60 zaken. Het toekomstperspectief voor F&B is daarnaast rooskleurig. De stad groeit tot 2030 met 50.000 inwoners en er komen steeds meer toeristen en bezoekers. Ook het groeiend aantal welgestelde ouderen draagt bij aan een hoger omzetpotentie. Ondernemers springen nu al in het gat. De Haagse Bluf bijvoorbeeld, wordt getransformeerd naar F&B-hotspot met vernieuwende concepten.
Kansen voor alle types F&B
Er zijn kansen voor mainstreamconcepten en voor zaken in het hogere segment. Het internationale karakter van de hofstad biedt de mogelijkheid om bekende buitenlandse formules aan te trekken zoals Starbucks Reserve, Vapiano, Wagamama en Comptoir Libanais. Om in te spelen op bewoners met hogere inkomens, de 40.000 expats en zakelijke bezoekers en toeristen, liggen er vooral mogelijkheden binnen het luxury district in de omgeving van Noordeinde.
Meer F&B concepten veranderen de binnenstad van Den Haag nog meer van place to buy naar place to be. Hierdoor kan deze plek net als in 2013 weer uitgroeien tot beste binnenstad van Nederland.