Lezers kunnen geen reactie meer op de website van restaurantgids Lekker achterlaten. Zestz peilde de meningen bij Iens en SpecialBite. Reacties voegen juist waarde toe.
Voortaan toont de website uitsluitend nog de in restaurantgids Lekker gepubliceerde recensies. Door veel anonieme of onder een schuilnaam gepubliceerde reacties ontstaat er ruis in de reviews, verklaart hoofdredacteur Makkie Mulder deze beslissing. Daardoor verliezen de reviews hun betrouwbaarheid en zouden ze in sommige gevallen restaurateurs onnodig kunnen schaden.
*Mailtje sturen*
De redactie van Lekker, een uitgave van Sanoma Uitgevers, ontvangt de reacties graag nog per mail. Als de lezer zijn mening toch online gepubliceerd wil zien, kan hij die kwijt op Restaurant.nl, de site die Sanoma in juni 2009 is gestart. Wie een blik werpt op Restaurant.nl, ziet bij de restaurants geen of enkele lezersmeningen staan. De belofte dat deze nieuwe restaurantsite een interactieve community zou worden, heeft Sanoma vooralsnog niet waargemaakt. Daarmee lijkt de Lekker-lezer bewust naar Restaurant.nl te worden geleid.
Culinair journalist Gerrit Jan Groothedde concludeert op zijn blog Eetschrijven dat Lekker zich met haar beslissing afkeert van de web 2.0?-trend, met een grote deelname van sitebezoekers (de zogenaamde user generated content). Hoe zien restaurantsites Iens en SpecialBite dat?
*Iens: kwaliteit bewaken*
Het Lekker-bericht verbaast mij enigszins, zegt Iens Boswijk van Iens. Mede omdat er blijkbaar op zustersite Restaurant.nl wel ruimte is voor meningen. Iens blijft lezersmeningen plaatsen, maar dat neemt niet weg dat de kwaliteitscontrole door de grote hoeveelheden meningen en proefformulieren constante aandacht behoeft. Nu al kan eenieder, dus ook de restaurateur, op Iens.nl het referentiekader bekijken van proevers. Verder zal het op korte termijn mogelijk zijn om proevers te waarderen en sterren te geven, aldus Iens Boswijk.
*SpecialBite: lezer voegt waarde toe*
Algemeen gesteld vind ik dat reacties juist waarde toevoegen, zegt Mireille Derks van SpecialBite. Met een recensie van een spotter en aanvullende lezerservaringen krijgt de sitebezoeker een breder beeld. In onze wekelijkse nieuwsbrief bieden we bovendien een greep uit bezoekersreacties die waarde toevoegen. Eventuele reacties van reageerders zonder zuivere motieven verwijderen wij zonder pardon. Geheel conform onze huisregels: SpecialBite.com is een prettige site voor eetfanaten, en dat willen we graag zo houden.
~De RestaurantKrant, Sanny Visser~
Restaurantgids Lekker schrapt alle lezersmeningen
14 januari 2010