Limonade met aardbei en basilicum, tapenade van zijstroomtomaten en hamburgers gemaakt van paddenstoelen. En dat alles dagvers
en huisgemaakt en zoveel mogelijk seizoensgebonden. La Place speelt hiermee in op de voedseltrends van 2015 volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan.
*No waste*
Minder vlees, Eat clean, Japanse en Chinese invloeden, No waste en duurzame ingrediënten van bij voorkeur lokale producenten. Dat zijn de algemene trends voor 2015. Volgens foodwatcher Anneke Ammerlaan zijn het ook vooral bittere smaken die volgend jaar op tafel komen. La Place speelt hier op in door zelf limonades te ontwikkelen die beduidend minder suikers bevatten dan gebruikelijke frisdranken en gemaakt van verse ingrediënten als munt, aardbei, basilicum.
*Koen Willems*
ÂLa Place heeft een sterke voorkeur voor lokale producentenÂ, zegt kok en productontwikkelaar Koen Willems. ÂZo worden de oesterzwammen geteeld op onze koffiedrab. Van deze zwammen maken we onder andere onze zwamburgers. Tomaten komen van de lokale kwekerij Osdorp uit Amsterdam. Op deze kwekerij werken mensen met afstand tot de arbeidsmarktÂ.
*Trends 2015*
Ook de nieuwe toevoegingen aan het assortiment van volgend jaar ademen de trends van 2015. De oesterzwammen en de zwamburger zijn een goed voorbeeld als vleesvervangers. Hetzelfde geldt voor de gerechten met quinoa of peulvruchten en de superfood smoothie. Alle gerechten worden bij La Place dagvers gemaakt en alleen de beste producten worden gebruikt.
*Afgekeurde producten*
ÂNo waste is ook een belangrijke trend die we tegenkomen. Dat betekent minder afval door bijvoorbeeld gebruik te maken van producten die zijn afgekeurd door de voedselindustrieÂ, aldus Ammerlaan. La Place gebruikt daarom sinds kort de zogenoemde resttomaten; smaakvolle tomaten die zich nog prima lenen voor het maken van tapenade. Het afnemen van deze afgekeurde producten past goed bij het MVO-beleid van La Place. Zo worden overige etenswaren die over zijn aan lokale Leger des Heils gedoneerd die de gerechten vervolgens verspreidt onder daklozen.
*Eat Clean*
Smaak staat bij La Place op de eerste plaats. ÂIedereen gaat steeds bewuster met eten om. De consument wil precies weten wat hij eet: een eat clean mentaliteit. En daarbij gaat het veelal om pure smakenÂ, aldus Koen Willems. De nieuwe gerechten kenmerken zich net als alle gerechten van La Place door pure smaken met maximaal 5 tot 7 ingrediënten. Om dat te bereiken werkt La Place met verse en eerlijke grondstoffen. 100 % natuurlijk en het liefst uit de regio en waar het kan biologisch.
Resttomaten en oesterzwamburgers
11 december 2014