RTL Nederland heeft Couverts overgenomen. Couverts levert een online reserveringssysteem voor restaurateurs. RTL hoopt met de overname en de eigen mediakracht, de markt van online reserveringen wakker te schudden. Online reserveringen komen in Nederland, in tegenstelling tot in de Verenigde Staten, maar mondjesmaat van de grond. RTL Nederland hoopt met de eigen mediakracht dit fenomeen op de kaart te kunnen zetten. Couverts is pas van start gegaan en ziet het aantal restaurants met 'tientallen per maand' groeien. Het exacte aantal restaurants dat het systeem gebruikt, wordt niet vrijgegeven.
*Concurrent Iens*
Bij concurrent Iens, dat een soortgelijk systeem kent, zijn 252 restaurants aangesloten en staan 170 restaurants in de wacht om aangesloten te worden. Hoeveel er is betaald voor de overname, dat wil Huisman niet kwijt. Ook een indicatie daar doet hij geen uitspraak over.
*Vaste bijdrage per maand*
Bij Couverts betaalt de restaurateur een vaste bijdrage per maand voor gebruik van het systeem. Er is een samenwerking met verschillende restaurantgidsen als Smulweb, Dinerjaarkaart en Eet.nu. Wanneer aangesloten restaurateurs gebruik willen maken van deze promotionele kanalen, en er komt een reservering uit, dan wordt hier 1 euro per couvert voor betaald. Iens heeft probeert eveneens de online reserveringsmarkt een zet te geven. De restaurantsite maakte onlangs de eigen tool gratis voor restaurateurs. De reguliere reserveringen zijn gratis, maar wanneer een restaurant een aanbieding op Iens plaatst om de bezetting op rustige dagen te maximaliseren, komen er kosten bij kijken. Een aanbieding kan bijvoorbeeld een korting zijn op een menuprijs of een gratis glas wijn, waarbij deze op de voorpagina van Iens wordt gepromoot. Op het moment dat er op de aanbieding wordt gereageerd, betaalt de restaurateur 2 euro per couvert.
*Diversificatiestrategie RTL*
Huisman: "Het verschil tussen deze twee systemen is dat Couverts het papieren boek vervangt. Ons reserveringssysteem houdt voor de restaurateur de gasteninformatie bij. Een partij als Iens zit voornamelijk aan de voorkant, waarbij de restaurateur Iens gebruikt als extra kanaal om reserveringen binnen te krijgen. Wij optimaliseren een proces binnen een restaurant." De overname past goed binnen de diversificatiestrategie van RTL Nederland, zo laat een woordvoerder weten. "We zijn steeds op zoek naar nieuwe mogelijkheden om op interessante markten, soms consumentenmarkten, in dit geval een b2b-markt, nieuwe activiteiten te ontwikkelen."
*Contacten binnen restaurantwereld*
Met de verschillende culinaire programma's van RTL Nederland, zijn er genoeg contacten binnen de restaurantwereld. "In de Verenigde Staten is dit fenomeen al goed ingeburgerd, in Europa zie je het groeien. Er is een markt voor en een behoefte bij de restaurateurs." RTL Nederland wil het online reserveren ook bij de consument bekend maken. "Daar hebben we allerlei manieren voor, via radio, tv of ons digitale netwerk." Een mobiele applicatie staat op de wensenlijst, maar voor nu ligt de focus eerst op de verdere ontwikkeling van het huidige systeem. De laatste versie is ontwikkeld in samenwerking met RTL. Met deze versie is het mogelijk om via een online dashboard het totaaloverzicht aan reserveringen, statistieken en gastgegevens van alle filialen in een keer te raadplegen. In de toekomst worden er nieuwe functionaliteiten aan het product toegevoegd.
RTL wil online reserveringen wakker schudden
14 september 2010