Sjoerd Mampaeij: “Als een vestiging stevig staat, zit het in mijn bloed om door te groeien”

Auteur: silke onink
Sjoerd Mampaeij: “Als een vestiging stevig staat, zit het in mijn bloed om door te groeien”

Groots ondernemen. Waar de meeste uitbaters hun energie kwijt zijn aan één zaak, hebben anderen een plein in hun bezit. Wat is hun aanpak? Wij gaan in gesprek met gepassioneerde horecaondernemers…

Deze keer met Sjoerd Mampaeij (36), sinds 2009 eigenaar van Midas en winnaar van het ‘NK Lekkerste Broodje 2024’. Daarnaast heeft de ondernemer de afgelopen jaren het ‘Midas-concept’ laten groeien van één naar vier vestigingen. Het verhaal van horecagelegenheid Midas, 44 jaar geleden aan de Rijnstraat in Woerden geopend.

“Midas is in 1981 geopend door Ad en Baukje Wolf. Ad werd op de basisschool Midas wolfje genoemd (vernoemd naar Midas Wolf uit de Donald Duck, red.), zodoende kreeg zijn horecazaak de naam ‘Midas’. Het was in die tijd best een uitdaging voor Ad en Baukje. Lunchen buiten de deur was nog niet standaard; eigenlijk gebeurde dit alleen in Amsterdam en Rotterdam. Toch kregen ze het voor elkaar om van de broodjeszaak een succes te maken. Tussen 2002 en 2009 was de zaak in handen van twee andere ondernemers en 22 jaar later, in 2009, nam ik het over van Martijn Gerrits”, start Mampaeij het gesprek. “Ik kom uit een echt ondernemersgezin. Ik ben geboren in België, waar mijn vader evangelist was, daar groeide ik op. Op een gegeven moment zijn we verhuisd naar Rotterdam en opende mijn vader een restaurant in Gouda.”

Nieuw leven

“Na de overname veranderde ik niets aan de zaak, maar toen ik merkte dat het jonge publiek uitbleef, besloot ik Midas nieuw leven in te blazen. Het verouderde broodjesconcept heb ik vernieuwd door luxere broodjes op de kaart te zetten. De ouderwetse bolletjes met kaas, ham, kippenlever of tartaar hebben we aangepast naar broodjes carpaccio of hete kip. We zijn altijd goed met de tijd meegegaan.” Midas biedt nu niet alleen broodjes voor de lunch, maar ook een diner- en borrelkaart. De broodjes die Mampaeij en zijn team creëren vallen in de smaak. Dat blijkt uit zijn prestaties tijdens twee opvolgende jaren van het ‘NK Lekkerste broodje’. In 2024 nam de ondernemer voor het eerst deel aan de wedstrijden en won direct de eerste prijs. Hij wist de jury unaniem te overtuigen met zijn Broodje Beef Teriyaki. “Ik heb tijdens de wedstrijd zoveel mooie creaties voorbij zien komen, dat ik er geen rekening mee heb gehouden dat ik kon winnen”, aldus Mampaeij na de wedstrijd in een interview met de organisatie.

Afgelopen januari, in 2025, wist hij de verdienstelijke tweede plek te pakken met het broodje Watermelon Sugar High. “Een verrassende smaakexplosie”, vond de jury. Mampaeij vervolgt: “Een van de kernwaarden van Midas is dat er voor elk wat wils moet zijn. Wij willen dat zowel oude als nieuwe gasten zich welkom voelen. Dat lukt, de stamgasten van Ad en Baukje komen nog steeds bij Midas.”

Benieuwd welke andere grootse horecaondernemers wij spraken? Lees alle interviews hier!

Win-win

In 2018 opende Mampaeij een tweede vestiging: Midas Catering. Het restaurant bezorgde al een tijd met hun ‘bedrijven-bezorg-service’ en omdat de vernieuwde Midas een succes was, en veel nieuwe gasten trok, werd het tijd deze service naar een andere plek te verhuizen. “Het was in het restaurant al langere tijd mogelijk om af te halen. Maar de zaak was klein en door de afhaalmogelijkheid was er weinig ruimte over voor zitplaatsen; we zaten elke middag vol. Op een gegeven moment was het bijna fifty-fifty, en ik begon te twijfelen: waren we nou een cateringvestiging of een restaurant? Ik had al ambitie om uit te breiden en daarom besloot ik het van elkaar los te koppelen.” Daarnaast is de Rijnstraat niet goed bereikbaar met de auto, wat voor sommige gasten een drempel vormde om bij Midas af te halen. Het cateringfiliaal van Midas is gevestigd op een industrieterrein in Woerden. “Het was een succes en hierdoor kon de capaciteit van het restaurant worden verdubbeld.” Een win-win situatie dus.

Net zoals vele ondernemers heeft ook Mampaeij herinneringen aan COVID-19. “Eigenlijk hebben we tijdens covid mooie stappen kunnen maken. Omdat we al een cateringlocatie hadden, was de stap naar bezorgen klein. Doordat we zijn gestart met bezorgen hebben we het hoofd boven water kunnen houden. Hierdoor hadden we minder last van de lockdowns en konden we in 2021 een restaurant in Berkel & Rodenrijs overnemen. Een paar maanden geleden hebben we een derde restaurant geopend. Dit keer in Capelle aan de IJssel. Ik denk dat het mijn ondernemersdrang is die steeds weer om de hoek komt kijken. Als een vestiging stevig staat, wil ik doorgroeien. Het zit gewoon in je bloed als ondernemer, je kunt het bijna niet tegenhouden."

Capelle aan de IJssel: Midas 2.0?

“Op 2 januari kregen we de sleutel van het pand in Capelle, We hebben het in drie weken compleet gestript en opnieuw opgebouwd. Het doel was niet alleen om de oude, vaste gasten te behouden, maar ook nieuw publiek te trekken. De vorige eigenaar was 73 en klaar voor zijn pensioen. Het niveau van de gerechten lag hoog, maar de inrichting en het concept waren wel wat verouderd. Omdat het menu goed was hebben we een deel hiervan overgenomen en toegevoegd aan die van Midas. Stiekem is het dus eigenlijk een ‘Midas 2.0 kaart’. We hebben dit menu voorlopig alleen beschikbaar in Capelle; als dit slaagt passen we deze ook toe in Berkel en Woerden”, deelt de trotse ondernemer.

“Bij Midas merken we dat er veel tijd en energie in een nieuwe kaart moet worden gestoken. De receptuur moet worden aangepast en het personeel moet worden geïnstrueerd met de nieuwe handleiding. Als je wilt testen of het menu aanslaat, is het efficiënter om dit eerst in één vestiging te doen. Zo kunnen we het menu in Capelle rustig ontwikkelen, zodat het volledig voorbereid is wanneer we het naar de andere restaurants brengen.”


Mampaeij is volop bezig met zijn Midas-concept. Van een overname in Woerden tot drie restaurants en een cateringbedrijf in de regio; stopt het groeien ooit? En wanneer komt de eventuele vijfde locatie? “Ik lees weleens dat een keten in tien jaar veertig vestigingen wil openen. Zo kijk ik er niet naar. Ik zie wel hoe de wind waait. Ik focus me liever op stabilisatie en zorg ervoor dat alles op orde is voordat ik Midas verder laat groeien. Alle locaties moeten een gezonde omzet draaien en groei laten zien. Pas wanneer alles onder controle is en de medewerkers zich prettig voelen, ga ik nadenken over een nieuwe locatie. Ik sluit het niet uit, maar het komt wanneer het komt. Wat ik het belangrijkst vind, is dat de medewerkers het naar hun zin hebben, niet worden overspoeld door werk en zelf willen groeien.”

“We hebben gelukkig geen last van personeelstekort, vooral niet onder de jongeren. Bij Midas proberen we de fulltimers begeleiding te bieden en goed naar ze te luisteren. Het is al gebleken dat het werkt, want veel personeel blijft jaren bij ons werken. Door goede mensen vast te houden en daar een goede parttime ploeg omheen te bouwen, hebben wij geen last van tekorten. Daarnaast geven we iedereen de kans om binnen Midas te groeien. Jamie, een van de jongeren die jaren geleden bij ons kwam werken, is nu bedrijfsleider van ons nieuwe restaurant. Doordat we altijd kansen bieden om door te groeien, maar ook door parttimers een fulltime functie te bieden, hebben we eigenlijk constant nieuwe aanwas. Vaak weten we vacatures intern te vullen. Ik zeg altijd ‘Er is geen plafond. Als je iets wilt, dan kan je dit melden en help ik je hiermee.’ Als medewerkers willen groeien, of een eigen vestiging willen, dan geef ik ze deze kans. De instelling is: als ze de uitdaging willen, dan bied ik deze aan.”

“Ga ervoor!”

“Hoewel veel jongeren interesse tonen in het openen van een eigen restaurant, zijn er weinig die dit ook daadwerkelijk doen, ondanks de kansen die geboden worden. Dat geldt ook voor starters in de horeca. Wil je een eigen onderneming openen? DOEN! 80 tot 90 procent van de mensen die een doel hebben, pakken het niet aan omdat ze beren op de weg zien. Volkomen logisch, maar alles wat op je pad komt, kun je overwinnen. Steek de handen uit de mouwen en ga ervoor! Ja, voor mij is het soms ook een uitdaging om te ondernemen. Ik struikel weleens over het werk achter de schermen. Ervoor zorgen dat alle machines functioneren en worden onderhouden of zorgen dat de vergunningen op orde zijn; het zijn niet de leukste dingen, maar het hoort erbij. Gewoon doen en er niet te lang over nadenken. Hup, oplossen en door.”

“Als je dan toch nog te veel beren op de weg ziet, zoek dan op z’n minst naar een goede partner. Zorg ervoor dat je je aansluit bij een goede franchise, maar zet die droom door! Er zijn genoeg franchiseformules waar je je bij aan kunt sluiten en die de juiste ondersteuning bieden. Ook Midas biedt deze mogelijkheid. Hiermee willen we niet alleen onszelf, maar ook jongeren en starters kansen voor de toekomst bieden. We beseffen dat we als concept willen groeien. Als we iedereen de kans willen geven om mee te groeien met Midas, en ik hardop uitspreek dat er geen plafond is, dan mag dit er ook niet zijn. Dat betekent dat er altijd een mogelijkheid moet zijn om ondernemer te worden bij Midas. Als een vestigingsmanager aangeeft de ambitie te hebben om ondernemer te worden, zorgen we daarvoor. Ze mogen de zaak kopen en worden dan franchisenemer.”

“Als er zelfstandig ondernemers zijn of mensen met de ambitie voor een eigen vestiging die (nog) niet in ons team zitten, kunnen zij ook een gesprek met ons aangaan. Als ik deze mensen in de horeca kan helpen door middel van een samenwerking, dan doe ik dat. Ook als ze al een pand hebben: houd dat pand, ga met ons in gesprek en neem het Midas-concept over in je zaak. Ik wil zowel de toekomstige als de gevestigde ondernemers verder helpen!"

Fotografie: Graphicks

Blijf op de hoogte!

Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.

Overig nieuws