Sligro Good Group n.v. en Heineken Nederland b.v. delen mee dat, na een eerdere intentieovereenkomst en goedkeuring door de acm, finale overeenstemming is bereikt over de op 9 mei 2017 aangekondigde Strategische samenwerking op het gebied van logistiek voor bier en cider in Nederland en de verkoop Van de overige onderdelen van de Heineken drankengroothandel aan Sligro Good Group.
In deze samenwerking zal Sligro de logistieke activiteiten van Heineken voor de Nederlandse horeca gaan uitvoeren. Dit betekent dat Sligro het verwerken, opslaan en leveren van bier- en ciderbestellingen door de horeca voor Heineken gaat uitvoeren. Hiermee ontstaat een ‘one stop shop’ voor alle drank, food en non food bestellingen voor horecaklanten van Heineken en Sligro. De uitzondering hierop is het leveren van kelderbier. Dat zal Heineken volledig zelf blijven doen.
Heineken is in deze samenwerking dé partner van Sligro op het gebied van bier en cider. Daarnaast zijn de groothandelsactiviteiten van het overige food en non food assortiment waaronder frisdranken, waters, gedistilleerd, wijnen, thee en koffie, door Heineken verkocht aan Sligro. De samenwerking heeft een looptijd van 15 jaar. Partijen hebben besloten geen nadere mededeling te doen over de overnamesom en de waarde van de contracten. De Autoriteit Consument & Markt heeft reeds in september haar goedkeuring gegeven.
Koen Slippens, CEO Sligro Food Group: “Wij zijn er trots op dat beide marktleiders deze bijzondere samenwerking gaan realiseren. Er volgt nu een intensieve opstartfase en daarna een integratieperiode die drie tot vier jaar in beslag zal nemen. Om de gecombineerde food- en drankenleveringen mogelijk te maken zullen wij de komende jaren zo'n 80 tot 100 miljoen euro investeren ten behoeve van één geïntegreerd ‘state of the art’ distributienetwerk. De synergieën verwachten we daarna in de volle omvang te kunnen verwezenlijken.”
Pascal Gilet, Algemeen Directeur Heineken Nederland: “Door deze samenwerking bundelen we de krachten van beide partijen met als doel om onze klanten nog beter te bedienen. 2018 zal vooral een overgangsjaar worden waarin de voordelen voor onze gezamenlijke klanten stap voor stap merkbaar en zichtbaar worden, met behoud van kwaliteit en maximale service. We kijken er naar uit om ons als Heineken Nederland volledig te richten op onze kerncompetenties: het brouwen, verpakken, verkopen en bouwen van prachtige bier- en cidermerken.”