De horeca klimt uit het dal, de blik is gericht op de horizon. Natuurlijk zijn er zaken, al dan niet blijvend, veranderd. Hoe kijkt Steffen van Dijk naar de toekomst van de horeca? In de rubriek Mens, Bedrijf en Visie portretteert De RestaurantKrant vooraanstaande mensen in en rondom de horecabranche.
In deze aflevering een gesprek met Steffen van Dijk. Steffen van Dijk is operationeel directeur bij New York Pizza, een bedrijf dat de coronacrisis goed heeft doorstaan. Heel goed zelfs…
Mens
Hoe is je carrière tot stand gekomen?
“Toen ik zestien was, had ik een bijbaan als pizzakoerier in Eindhoven, waarna ik een vastgoed- en makelaardijopleiding ben gaan volgen. Na mijn studie ging ik werken bij een bouwmanagementbureau, waar ik zeven jaar lang werkte aan complexe bouwprocessen, van appartement tot complete woonwijk. Op een gegeven moment wilde ik doorgroeien en kwam ik bij de Sligro Food Group terecht, waar ik het vastgoedmanagement van 130 winkels onder mijn hoede nam. Daarbij kwam ook het ontwikkelen van een nieuwe formule en het vormgeven van nieuwe winkels op vastgoedgebied op mijn pad. Na drie en een half jaar was het tijd voor iets nieuws en per toeval zag ik dat New York Pizza een vastgoed- en exploitatieconsultant zocht. Er was direct een klik met de eigenaar, Philippe Vorst. Hij gaf me als opdracht om aan te gaan huren om zo te groeien. Op een gegeven moment groeide ik binnen het bedrijf verder door naar ‘development’ en sinds december 2018 ben ik operationeel directeur. Van pizzakoerier naar directeur, zo kan je leven een geheel andere wending krijgen.”
Wat betekent de horeca voor je?
“Voor ons is de coronaperiode extreem goed geweest, bedrijfsmatig gezien, maar ik heb het te doen met de reguliere horeca. Ik kijk met groot respect naar hoe zij ondernemen en vindingrijk zijn in deze periode. Als het even kan, dan zit ik op het terras met mijn gezin.”
Hoe vaak maak je gebruik van de horeca?
“Met drie kinderen van 11, 8 en 5 jaar oud, gecombineerd met een drukke baan, is het bezoek aan de horeca echt een ontspanningsmoment. De horeca staat voor gemak en verwennerij. We laten zeker één of twee keer per week wat bezorgen of gaan wat halen bij de horeca en we lunchen vaak uitgebreid met het gezin.”
Wat is je favoriete soort horeca?
“Dat is afhankelijk van de samenstelling. Met mijn vrouw bezoek ik het liefst een mooi restaurant; zeven gangen, wijnarrangement, alles erop en eraan… Met de kinderen erbij gaan we naar laagdrempelige horeca waar het leuk is voor kinderen. Zakelijk gezien zijn het vaak lunches onderweg, dus dan kom je wat vaker bij een hotel uit.”
Hoe omschrijf je je leiderschap?
“Ik ben recht voor zijn raap. Ik zeg wat ik vind, maar weet ook dat dat een valkuil kan zijn. Binnen ons bedrijf is politiek handelen niet zo handig vind ik, want we willen ondernemend en innovatief zijn en blijven. Dat betekent dat we snel schakelen en gas geven. Onze mensen kenmerken zich door zaken op te lossen en niet naar een ander te wijzen. Natuurlijk maak je dan soms een fout, maar daar leer je van. Mede hierdoor zijn we kritisch op het selecteren van nieuwe collega’s; we willen alleen de besten die goed passen binnen het team. Voor mij is het belangrijker dat iemand goed binnen het team past, dan dat hij of zij alles al weet of kent wat gevraagd wordt in een vacaturetekst. Je kunt snel bijleren bij ons en ook doorgroeien als je dat wilt.”
Bedrijf
Hoeveel mensen werken er binnen het bedrijf?
“Ons bedrijf bestaat uit verschillende onderdelen. De holding, die boven de retail staat, heeft ongeveer 60 mensen in dienst. Daarnaast hebben we Euro Pizza Products, dit is onze deegfabriek waar we niet alleen voor onszelf, maar ook voor derden deegbolletjes maken. Inmiddels leveren we pizzadeeg aan zo’n 18 landen. Binnen Nederland zijn dat grote partijen, denk daarbij aan ketens vanaf vijf winkels. Wanneer we ook de mensen die werken bij alle vestigingen meetellen, dan denk ik dat we wel aan 7500 collega’s komen. Per winkel werken er namelijk twintig tot veertig personen, maar dat zijn natuurlijk vaak bezorgers die dat als bijbaan doen naast hun studie; zij werken ergens tussen de vijf en twintig uur per week.”
Zien jullie ook dat het nu lastiger is om personeel te vinden?
“Ja, inmiddels wel. Tijdens de coronacrisis hadden we geen problemen, maar met name in de grote steden vangen we nu wel signalen op over tekorten. Daarbij komt dat heel veel mensen al langere tijd geen vakantie hebben kunnen vieren, dus alle afgestudeerden en geslaagden zitten nu in het buitenland.”
Welke invloed heeft de coronacrisis op het bedrijf?
“We hebben vorig jaar een plus van twintig procent genoteerd en diezelfde groei voorzien we ook voor dit en volgend jaar. Onlangs heeft een Noorse investeerder een belang van vijfenzeventig procent in ons bedrijf genomen, waardoor we fors kunnen groeien. Met name in Duitsland hebben we grootse plannen en daarvoor is uiteraard geld nodig. Dit hadden we met geleend geld kunnen doen, maar dat zou een financieel risico voor de Nederlandse tak betekenen. De Noorse investeerder heeft de directie een vrijbrief gegeven om de komende vijf jaar onze plannen door te zetten zoals wij dat voor ogen hebben. De Duitse markt biedt kansen, want Domino’s is er dominant en daarnaast zijn er vooral lokale spelers. Die versnippering is vergelijkbaar met de Nederlandse supermarktbranche enkele jaren geleden. Er is ruimte voor nog een grote landelijke speler. Op dit moment zijn we druk bezig met de ontwikkeling van onze organisatie op landenniveau; wat blijft er op het hoofdkantoor in Nederland en wat niet?”
Visie
Hoe kijk je naar de toekomst van de horeca?
“Ik denk dat de horeca de retail achternagaat en dat ketens op landelijk niveau een groter aandeel krijgen. Lokaal zijn er nog genoeg kansen voor goede, kleinere ondernemers, zoals familiebedrijven. Philippe, onze CEO, is ook aandeelhouder in De Pizzabakkers. De ambitie is om daarmee naar zestig zaken te gaan. Samen sta je sterker en kun je beter innoveren. Met die plus aan marketingkracht en voorsprong qua technologie, maar ook een betere inkoopstructuur, heb je een voorsprong op zelfstandige zaken. Ik zie ons bedrijf steeds meer als een internetbedrijf, want ruim negentig procent van de verkoop gaat digitaal bij ons. Dat is heel anders dan bij ‘ouderwetse’ horeca. We gebruiken de verzamelde data over onze klanten en zetten die in voor herhaalbestellingen. Net als bij Coolblue bijvoorbeeld; als je daar naar een koelkast kijkt, dan word je nog wekenlang achtervolgd door advertenties over koelkasten van Coolblue. Zo werkt dat bij ons ook.”
Heb je marketingtips voor horecaondernemers?
“Voeg altijd toegevoegde waarde toe in de laatste stap. Wij werken met eigen bezorgers, ook al bestel je via Thuisbezorgd. Dan heb je nog een extra moment om je merk uit te dragen. Het bonnetje is ook altijd in onze stijl. Daarnaast is de pizza altijd warm en vers; iets dat de klant onthoudt. Als je een klein budget hebt, dan kun je dat doelgericht inzetten, bijvoorbeeld via socials. Maar vergeet niet de lokale binding op te zoeken, bijvoorbeeld door het sponsoren van een voetbalteam. Wees sociaal betrokken, want dat verhoogt de gunfactor. En de folders zijn toch nog niet helemaal verdwenen, zeker niet nu het haast niet meer kost om ze te laten drukken. Als je ze dan ook nog eens zelf bezorgt, dan kan dit een mooi contactmoment zijn. Ik ken bijvoorbeeld een franchiseondernemer van ons die op het strand folders uitdeelt waarop staat dat hij bij een bepaalde strandpaal bezorgt. Dat levert hem heel veel omzet op. Je kunt ook samen gaan werken met hotels zonder keuken en lokale sportverenigingen, waarbij je een deel, al is het maar een klein deel, van het orderbedrag als beloning weggeeft. Dat verdient zich vaak terug. Het belangrijkste is om goed te plannen in je marketingactiviteiten. Het is nooit zo dat de mensen vanzelf binnenkomen als je de deur opent; dat is een illusie.”
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante restaurantnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.