Deze week is de aftrap van de eerste horecasessie van de School voor Horeca en Facilitaire dienstverlening van ROC Mondriaan met Stichting Noordzeevis uit Scheveningen.
Bijna 100 studenten van de koksopleiding van de school ontwikkelen de komende maanden nieuwe innovatieve visgerechten, samen met Haagse horeca ondernemers. De aftrap was samen met top-chef Bob Staal van het Scheveningse restaurant Waterproef en horecaondernemer Tobias Smallenbroek van strandtent SolBeach.
De horecasessie waarbij studenten en ondernemers samen werken aan nieuwe en innovatieve gerechten voor op de menukaart is onderdeel van de ‘Week van de Noordzeevis’ van de School voor Horeca en Facilitaire dienstverlening van ROC Mondriaan. Tijdens deze week krijgen de studenten van de koksopleiding les over Noordzeevis en de lokale visserij en brengen zij het geleerde meteen in de praktijk met het fileren en bereiden van vis van dichtbij. Schooldirecteur Brigitte Laukens: ”Wij ondersteunen uiteraard de gedachte ‘’eet vis lokaal’’ en daarom gaan bijna 100 studenten van onze koksopleiding meedoen met een zogeheten Vischallenge om een innovatief lokaal visgerecht te bedenken dat ook goed scoort bij jongeren. Kortom een Noordzeevisgerecht dóór jongeren en vóór jongeren! We zijn benieuwd!”
Stichting Noordzeevis uit Scheveningen
De meeste vissen die we zélf eten komen niet uit de Noordzee. Nederland importeert veel andere vissoorten, zoals zalm, tonijn, tilapia en pangasius. En dat is jammer aangezien we een kustland zijn met de Noordzee als achtertuin. Op de visafslag in Scheveningen komt dagelijks veel ‘’eigen’ verse vis binnen. In onze Noordzee leven ongeveer 220 verschillende vissoorten, waarvan op ongeveer 30 soorten commercieel gevist wordt. Onze zee is een van de meest gereguleerde en schone zeeën ter wereld en van de Noordzeevis die in Nederland aan wal wordt gebracht, wordt 90% geëxporteerd. Stichting Noordzeevis zet zich in om Noordzeevis uit Scheveningen bij iedereen geliefd te maken, van visser tot consument. De stichting wil de consumptie van Noordzeevis uit Scheveningen stimuleren door zijn herkenbaarheid en verkrijgbaarheid te vergroten. Dit ter bevordering van de duurzame en lokale visserij.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante restaurantnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.