Een nieuw pop-up restaurant genaamd 'Happietaria' strijkt eind oktober neer in het centrum van Tilburg. Niet zomaar één, maar een restaurant met een missie: de winst van Happietaria Tilburg gaat namelijk volledig naar het goede doel. Avansstudenten Gerben Nieuwenweg en Rik Willigenburg gaan aan de slag als Keukencoördinator en Penningmeester Juridische Zaken.
Dineren en meteen een goed doel steunen; het concept Happietaria is in meerdere steden succesvol gebleken. Nu is Tilburg aan de beurt. Op loopafstand van het treinstation gaan de studenten gerechten uitserveren. Gerben, tweedejaarsstudent Technische Bedrijfskunde in Den Bosch: “naast geld ophalen, willen we ook bewustzijn creëren. We willen mensen laten inzien dat niet iedereen het zo goed heeft als wij.” De Tilburgse student is onder andere verantwoordelijk voor het menu en zal gedurende de opening van het restaurant als kok in de keuken staan.
Via een student van hun studentenvereniging Navigators hoorden Rik en Gerben over Happietaria. “Het leek me wel lachen”, vertelt Gerben. Het managementteam met studenten van diverse opleidingen was snel gevormd. “We dachten: we gaan het gewoon doen!”
Gerben verwacht dat het concept voornamelijk studenten trekt. Daar houdt hij als menusamensteller dan ook rekening mee: “we serveren onder andere een hamburger met avocado en chorizo, een stoofpotje met La Trappe en cheesecake met Tony’s Chocoloney’s caramel zeezout.”
Er is gekozen voor een goed doel dat gelieerd is aan MIVA, zij ondersteunen kleinschalige projecten in afgelegen gebieden. De keuze viel op Joseph uit India. Joseph heeft een centrum waar honderd kinderen worden opgevangen en onderwijs krijgen. Kinderen van wie de ouders geen geld hebben of die vroeger op een vuilnisbelt werkten. Zijn bus is een belangrijk middel voor Joseph: hij brengt en haalt kinderen hiermee op en hij spoort straatkinderen op om ze onderdak te bieden. Deze huidige bus is versleten en onveilig.