Een doorn in het oog voor de horeca: supermarkten hebben nog nooit zo veel omzet behaald in een week tijd als de kerstweek als dit jaar. Dat meldt het ANP. Door de harde lockdown en de bijbehorende sluiting van de horeca waren consumenten genoodzaakt hun kerstdiner bij de supermarkt te halen. Het leverde de supermarkten een totale omzet van 1,06 miljard euro op, volgens Onderzoeksbureau NielsenIQ. Dat is 3,7 procent meer dan in dezelfde week vorig jaar.
De sterke kerstweek zorgt ervoor dat de supermarkten een jaaromzet van ongeveer 44,6 miljard euro halen, verwacht NielsenIQ. Dat zou een groei van 1,7 procent zijn ten opzichte van 2020. Toen kende de supermarktbranche al een topjaar met een groei van meer dan 9 procent op jaarbasis.
Luxe als troost
Nederlanders verwennen zichzelf steeds meer met luxere producten, merkt NielsenIQ. Jasper Bins van het onderzoeksbureau vindt dat niet vreemd. "Consumenten zoeken een vorm van compensatie voor de beperkingen waar ze mee te maken hebben."
Overigens spelen niet alleen de lockdowns en horecasluitingen een rol bij de groei van de supermarktomzet. Ook het thuiswerken draagt daaraan bij omdat mensen nu hun eigen koffie en snacks kopen.
NielsenIQ rekent erop dat de prijzen komend jaar verder stijgen door onder meer hogere prijzen voor grondstoffen, transport en energie. Die inflatie kan de omzet opnieuw doen toenemen, zeker nu corona voorlopig nog tot maatregelen blijft leiden.
Speciaalzaken
Niet alleen supermarkten, maar ook speciaalzaken hadden het vorige week erg druk. Veel Nederlanders wilden ondanks de sluiting van restaurants toch luxe eten en drinken, en gingen naar de lokale slager, bakker, slijter of kaaswinkel. Sommige slagers hadden het begin vorige week al zo druk dat ze geen kerstbestellingen van klanten meer konden aannemen.
Retaildeskundige Paul Moers rekende al op een recordomzet. Ook hij verwees vorige week al naar de lockdowns als reden daarvoor. Tijdens de kerstdagen waren ook nog eens meer supermarkten dan ooit open.
Vorig jaar konden speciaalzaken en supermarkten ook profiteren van de gesloten horeca.
Bron: ANP
CBS
Volgens cijfers van het CBS is de omzet van winkels in voedingsmiddelen hetzelfde gebleven in de maand november, terwijl de omzet van de totale detailhandel met ruim 5% is gestegen in vergelijking met diezelfde maand in 2020.
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in november dezelfde omzet behaald als in november 2020. Het verkoopvolume was 1,4 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de speciaalzaken lag 1,4 procent hoger, de omzet van de supermarkten 0,2 procent lager. Ten opzichte van november 2019 hebben de winkels in voedingsmiddelen ruim 6 procent meer omgezet.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante restaurantnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.