Digitalisering is noodzaak: help kansen voor restaurants in kaart te brengen

Auteur: Redactie
Branded Content Ondernemen 1 september 2025
Digitalisering is noodzaak: help kansen voor restaurants in kaart te brengen © Ferdy Francis

Als je een restaurant runt, heb je je handen vol aan het zorgen voor een optimale gastvrijheid, kwaliteit en beleving. Maar achter de schermen speelt steeds vaker nog een andere uitdaging: digitalisering. Van reserveringssystemen en digitale menukaarten tot slimme kassa- en voorraadoplossingen – digitale tools maken het werk efficiënter, waardoor je je op kerntaken kan richten. Maar in toenemende mate bepalen ze ook of je als bedrijf toekomstbestendig blijft.

Uit onderzoek blijkt dat de gastvrijheidssector nog achterloopt in digitalisering ten opzichte van andere sectoren. Daarom wordt dit jaar opnieuw de Nationale Digitaliseringsmonitor Toerisme & Gastvrijheid uitgezet. Een online survey waar jij als ondernemer aan mee kunt doen om de sector vooruit te helpen én waarmee je kans maakt op een Digital Quick Scan – een op maat gemaakt adviesrapport om jouw restaurant digitaal sterker te maken. De survey is van Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en partners, waaronder Koninklijke Horeca Nederland.

Restaurants zetten stappen, maar er is nog winst te behalen

In 2024 namen honderden ondernemers deel aan de monitor. Hun antwoorden gaven een scherp beeld van de stand van zaken. Enkele opvallende uitkomsten:

  • Organisaties gaven zichzelf gemiddeld een 7,1 voor digitalisering.
  • 73 procent ontwikkelde de afgelopen twee jaar nieuwe producten of diensten met behulp van digitale technologie.
  • Slechts 56 procent beschikt over een duidelijke digitaliseringsstrategie.

De cijfers laten zien dat er vooruitgang is, maar ook dat er nog veel kansen liggen – zeker voor restaurants die hun bedrijfsvoering verder willen professionaliseren en moderniseren.

Digitalisering pure noodzaak

“Horecaondernemers hebben veel aan hun hoofd, en het is begrijpelijk dat digitalisering niet altijd prioriteit krijgt. Maar voor de toekomstbestendigheid van je onderneming is het pure noodzaak,” zegt Sanne van Let, Manager Digital bij NBTC.

“Door slimmer te werken met digitale tools – van online reserveringssystemen tot data-gestuurde marketing – maak je niet alleen je bedrijfsprocessen efficiënter, maar verhoog je je omzet en verbeter je de klantbeleving. Digitale tools helpen je om zichtbaar te zijn op de juiste momenten, voor de juiste doelgroep, met een frictieloze klantreis. Dat is wat bezoekers van morgen verwachten, en wat ze aan je bindt.”

Waarom jouw deelname ertoe doet

Met de Nationale Digitaliseringsmonitor brengen NBTC en partners in kaart waar horecaondernemers staan en welke uitdagingen zij ervaren. Daarom roept Van Let zoveel mogelijk deelnemers op om mee te doen.

“Door als ondernemer de online survey in te vullen, geef je landelijk opererende belangenorganisaties een waardevol kompas. We krijgen zo beter inzicht in het digitaliseringsniveau van horeca- en gastvrijheidsondernemers, welke uitdagingen zij ervaren en waar behoefte aan is. Met die kennis kunnen we regelingen en voorzieningen beter afstemmen op de praktijk. Het is een kleine tijdsinvestering, maar met een groot effect voor de hele sector.”

De vragenlijst kost maximaal 7 minuten en gaat in op digitalisering in marketing, bedrijfsvoering, data en innovatie. Invullen kan tot en met 31 oktober 2025.

En er is een extra reden om mee te doen: onder alle deelnemers wordt een Digital Quick Scan verloot – een persoonlijk adviesrapport met concrete aanbevelingen ter waarde van 1.000 euro.

Doe mee en vul de vragenlijst in via www.nbtc.nl/survey

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante restaurantnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws