Iedereen weet dat browsers niet altijd melden waar de bezoekers vandaan komen, wanneer ze een website bezoeken. Als browsers niet melden waar zij in de Hypertext Transfer Protocol (HTTP)
referrer header waren, wordt het verkeer beschouwd als 'direct', wat eigenlijk betekent dat de browser geen idee heeft waar de bezoeker vandaan komt. Groupon heeft onderzoek gedaan naar dit fenomeen om het verkeer te doorgronden en te verbeteren.
*Analytics programma's in de fout*
Onze analytics-programma's spiegelen ons veranderingen voor die verband lijken te houden met veranderingen op de fysieke website; dit lijkt echter niet altijd verband te houden. In september 2012 werd bijvoorbeeld iOS 6 gelanceerd, waardoor veel websites organisch zoekverkeer verloren. Tegelijkertijd leek er veel direct verkeer voor in de plaats te komen. In juli 2013 verhielp Apple het probleem en werd het directe verkeer alsnog aangemerkt als organisch zoekverkeer. Binnen een week waren de statistieken zoals voorheen.
*Browsers melden niet alles*
Er zijn legitieme redenen waarom browsers niet melden waar ze vandaan komen. De HTTP technische spec (RFC 2616) geeft aan dat bij het verlaten van een HTTPS-site naar een HTTP-site, een browser niet mag melden waar deze was. En gebruikers kunnen privacy-instellingen zo aanpassen, dat hun browser nooit meldt waar deze was.
*Metingen zijn vaak onbetrouwbaar*
Bij het testen met de standaardinstellingen van de browser heeft Groupon ontdekt dat er significante verschillen zijn tussen het zoeken in het zoekvak van Google en in het browser zoekvak. Met andere woorden: organisch verkeer-metingen zijn onbetrouwbaar.
"*MEER LEZEN OVER GOOGLE? KLIK HIER!*":http://www.hospitality-management.nl/?q=GOOGLE&x=zoeken
*Google re-indexeert supersnel*
Bekend is dat Google een website supersnel kan indexeren, maar Groupon heeft haar gehele site binnen één dag kunnen laten re-indexeren. Allemaal in het belang van dit onderzoek. Variatie per type browser kwam duidelijk aan het licht tijdens de re-indexatie. Desktopbrowsers rapporteren hun 'organic search'-verwijzingen doorgaans beter, behalve Internet Explorer. Ongeveer 10-20% van Firefox, Chrome en Safari desktopverkeer dat gerapporteerd wordt als direct, is eigenlijk organisch.
*SEO-waarde ondergewaardeerd!*
Het onderzoek toont aan dat 60% van het verkeer dat terecht komt op lange URL's gerapporteerd wordt als direct, maar in feite organisch verkeer is van Google. Wanneer uw website dus veel lange URL's bevat, dan is uw organisch verkeer (en de waarde van uw SEO) dus aanzienlijk ondergewaardeerd!
~Thijs Jacobs~
Tech Talk: uw SEO is ondergewaardeerd
22 juli 2014