Een unieke tentoonstelling over de vermaarde El Bulli-creaties van de legendarische chef-kok Ferran Adrià , is in het voorjaar van 2016
voor het eerst te zien in Nederland bij Marres in Maastricht.
*Revolutionaire gerechten*
Olijfolie-kaviaar, aspergebier, Parmezaanse sneeuw, de soep-geurlepel; het zijn slechts enkele voorbeelden van de revolutionaire creaties van de wereldvermaarde en gevierde chef Ferran Adrià van het legendarische restaurant El Bulli. De tentoonstelling Ferran Adrià : Notes on Creativity is gewijd aan Adrià Âs zoektocht naar creativiteit en hoe die leidde tot zijn revolutionaire keuken. Ze toont die aan de hand van meer dan honderden kleurrijke tekeningen, schetsen, kleimodellen, collages, wandvullende fotoÂs, spraakmakende gerechten en menuÂs, bijzonder servies en opmerkelijk kook-gerei én een film met de bijna tweeduizend gerechten die Ferran Adrià en zijn team in ruim twintig jaar tijd creëerden.
*Tekenen in plaats van schrijven*
In de tentoonstelling wordt getoond hoe Adrià onderzoek doet naar ingrediënten en naar nieuwe manieren om voedsel te bereiden en op te dienen. Ook wordt duidelijk hoe Adrià voortdurend nadenkt over de geschiedenis van het koken en van smaak. Al sinds het prille begin is die reflectie zichtbaar in zijn tekeningen. In de ruim twintig jaar waarin hij met zijn team werkte aan de ontwikkeling van zijn
innovatieve, onderzoekende keuken had hij altijd een potlood en een notebook bij de hand. In plaats van een recept uit te schrijven, begint Adrià ermee elk nieuw gerecht te tekenen. Het vormt een cruciale link tussen verbeelden, nadenken, bedenken én koken. Zijn methode is te vergelijken met het creatieve proces van een wetenschapper, een designer of een kunstenaar: onderzoekend, onvermoeibaar,vernieuwend en altijd verrassend. Adrià : "Drawing is the basis of my creative process. I use these drawings to help me visualize what the final result will look like; often, drawing helps trigger a work in progress. My inspiration is not based on the art world. Instead I am inspired by the products I use in the kitchen during my search for new techniques."
*Speciale eetobjecten*
Het centrum van de tentoonstelling is een speciaal ontworpen spiegelzaal, ingericht met een eindeloos landschap van meer dan honderd zwevende eetobjecten: glazen tumblers in alle mogelijke vormen, metalen amuseplaatjes, lepels om mee te ruiken, borden van papier, leisteen en glas, plasticines om de grootte van een gerecht aan te geven en cuttings: manieren waarop voedsel gesneden kan worden. Hierdoor krijgt de bezoeker een gevoel van de immense stroom ontwerpen en de grote hoeveelheid werk die voorafging aan een gerecht dat soms niet groter was dan een amuse. De spiegelzaal maakt ook duidelijk dat Adrià Âs arbeid zijn artistieke effect steevast ontleent aan een zorgvuldige trial and error-methode en een onvermoeibare productie. Want voor ieder gerecht werd geëxperimenteerd met nieuw bestek, borden, keukenmachines enzovoort, opdat de smaaksensatie zo optimaal mogelijk kon worden bereikt.
*Eetbare stillevens*
Behalve de spiegelzaal, de tekeningen en de objecten laat de tentoonstelling ook de film 1846 zien, genoemd naar het aantal gerechten dat hij samen met zijn team in twintig jaar bedacht en maakte. Die veroorzaakten een culinaire revolutie; het waren een soort eetbare stillevens. De gerechten maakten veel los: verrassing, geluk, afschuw. Adrià typeert El Bulli vooral als een theatervorm: een bezoek aan het restaurant moest een onvergetelijke zintuiglijke ervaring zijn.Directeur Valentijn Byvanck: "Ferran Adrià Âs zoektocht naar creativiteit is ongelofelijk bijzonder. Zijn methode verbindt haute cuisine, de visuele cultuur en wetenschappelijke methode: het vormgeven van smaak is hierin net zo belangrijk als het tekenen van diagrammen en het zoeken naar de sleutel van de creativiteit."
~Christel Tuin~
Tentoonstelling El Bulli in Maastricht
10 december 2015