Uit onderzoek van TheFork is gebleken dat de vrees voor corona besmetting bij consumenten is gedaald, maar dat het consumentenvertrouwen nog niet volledig is hersteld. Gasten reserveren daarom minder snel bij een restaurant. TheFork wil de drempel voor gasten verlagen om weer uit eten te gaan en wil dat ze zich weer vertrouwd en veilig voelen. Daarom lanceert TheFork van 17 september tot en met 17 november in Nederland en de 21 andere landen waar TheFork actief is een ‘Back to the Restaurants’ campagne. Gasten kunnen via een online promotie uit eten bij een selectie aan restaurants, inclusief INSIDER restaurants en enkelen bekroond met een MICHELIN ster. Hiermee wil TheFork de restaurantbranche sneller doen herstellen.
Om de impact van Covid-19 op de restaurantbranche te onderzoeken, voerde TheFork een onderzoek uit onder honderden restaurants. Hieruit blijkt dat, ondanks de vermindering in het aantal couverts dat beschikbaar is vanwege de ingestelde Covid-19 maatregelingen, 68% van de restaurants die bij TheFork is aangesloten sinds de heropening in juni, minder dan 50% restaurantbezetting heeft gehad. Het onderzoek was erop gericht restauranthouders inzicht te geven in de impact van Covid-19. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat speciale aanbiedingen een effectief marketingmiddel zijn om lege tafels te vullen. Om consumenten het vertrouwen te geven dat restaurants voldoende maatregelen nemen tegen Covid-19, maakt TheFork op de website en in de app al zichtbaar welke veiligheidsmaatregelingen een restaurant precies toepast.
Versneld herstel voor restauranthouders
Uit feedback van restaurants blijkt dat zij het moeilijk vinden om ver vooruit te kijken op basis van de overheidsmaatregelen omdat niet te voorspellen is hoe Covid-19 zich ontwikkelt in de aankomende maanden. Restaurants zitten op dit moment vaak met lege tafels en vrezen voor sluiting van hun zaak. Uit voorgaande campagnes van TheFork blijkt dat een tijdelijk gereduceerde prijs voor consumenten werkt als inzet om vaker uit eten te gaan. Zo komt naar voren dat deelnemende restaurants gemiddeld 4 keer meer reserveringen kregen tijdens de looptijd van een campagne en op doordeweekse dagen (maandag tot en met donderdag) zelfs ruim 5 keer meer. Daarnaast ontvingen de deelnemende restaurants gemiddeld 2 keer zoveel recensies als voor de start van dit initiatief. Om consumenten weer het vertrouwen te geven en de branche te helpen, lanceert TheFork van 17 september tot en met 17 november de nieuwe campagne.
Uit eten gaan weer op de kaart
Op de website en in de app van TheFork zijn honderden deelnemende restaurants te vinden. In het restaurant zelf kan naar eigen keuze worden besteld. Gasten krijgen een korting van 50% op de rekening (exclusief drank). Restaurants in het hogere segment zoals INSIDER, MICHELIN en Bib Gourmand, bieden voor Back to the Restaurants een speciaal ontwikkeld menu aan. Restaurants krijgen via deze campagne dé kans om nieuwe gasten aan te trekken en aan zich te binden. Partners, waaronder MICHELIN, steunen het initiatief van TheFork en sluiten zich bij de campagne aan.
10 hotspots die je aan je shortlist kunt toevoegen tijdens Back to the Restaurants:
- Ratatouille Food & Wine - Haarlem (MICHELIN Specials)
- Vineum - Rotterdam (MICHELIN Specials)
- Parkheuvel - Rotterdam (MICHELIN Specials)
- Oni Japanese Kitchen - Den Haag
- Restaurant Johannes - Amsterdam
- Normandy Bar & Gourmet - Maastricht
- The Commons - Groningen
- Ta Toru - Amsterdam
- De Compagnon - Amsterdam
- Bistro Berlage - Amsterdam