Vrouwen zijn actiever bezig met besparen dan mannen. 91% van de Nederlandse vrouwen is in het dagelijkse leven, in meer of mindere mate, bezig met besparen. Onder mannen is dit percentage wat lager, namelijk 88,5%. Dit blijkt uit de uitkomsten van het Nationaal Bespaaronderzoek 2017, dat door Geldshop is uitgevoerd onder 1.156 Nederlanders.
Kleding meest populaire bespaarpost
Mensen die besparen, doen dit vooral op producten- en diensten rondom vrije tijd en lifestyle. Zo is kleding de populairste bespaarpost. 76,1% van de bespaarders geeft aan te besparen op kleding. De meeste mensen doen dit door gebruik te maken van kortingsacties, maar ook kopen tijdens de sale of zelfs een tijdje helemaal niets kopen blijken populaire bespaar methodes.
Vrouwen fanatieker bezig met besparen
Vrouwen proberen vooral op producten en diensten rondom lifestyle en vrije tijd te besparen. Ook op etentjes en abonnementen proberen vrouwen, die bezig zijn met besparen, meer te besparen dan mannen. Mannen besparen aan de andere kant juist meer op financiële producten en diensten, zoals de hypotheek en verzekeringen.
Vergelijkers en kortingswebsites
Nederlanders lijken het vooral fijn te vinden om te besparen door producten en diensten met regelmaat (online) te vergelijken. Vooral bij bank- en verzekeringsproducten en financiële faciliteiten is dit het geval.
Ook kortingsacties (via bijv. Groupon en Vakantieveilingen) blijken erg populaire bespaar methodes. Ruim twee op de vijf mensen die bespaart op pretparken, doet dit door gebruik te maken van kortingsacties. Ruim een kwart van besparende vakantiegangers doet dit middels een kortingsactie. Ook mensen die besparen door uit eten te gaan, blijken vaak proberen te besparen middels kortingsacties.