Met een constante focus op het overbrengen van de Chinese cultuur, vernieuwing én gezondheid brengt chef en ondernemer Han Ji dé foodtrend van 2019, drink pairing, naar een nieuw level. Samen met zijn team creëerde hij voor UMAMI by Han een menu waarin de ingrediënten van de geserveerde dranken niet alleen de smaken van de gerechten versterken, maar ook de gezondheid een boost geven. Food pairing met een healthy twist.
Bij UMAMI by Han kunnen gasten genieten van de Chinese cultuur in een modern en toegankelijk jasje. Met het populaire social dining in China als belangrijkste uitgangspunt staat de tafel elke gang vol met verschillende gerechten om samen te delen. Chef Han Ji gooit hier een schepje bovenop door ook de gezondheidsfilosofie van Traditioneel Chinese Geneeskunde in een van de menu’s te integreren. Deze maand introduceert hij een nieuw vijfgangenmenu met verrassende Aziatische fusion gerechten die elk worden gecombineerd met een thee of mocktail mét gezondheidsvoordelen.
Volgens de Chinese voedingsleer staat voedsel gelijk aan medicijnen en dé tool om gezond te worden en blijven. Elk voedingsmiddel en kruid wordt niet alleen geclassificeerd naar smaak, maar maakt ook een connectie met de hoofdorganen in ons lichaam. De juiste voeding kan zo de werking van onze organen stimuleren en zorgen voor lichamelijke balans: een van de belangrijkste principes van het 5000 jaar oude Traditionele Chinese Geneeskunde. Dit was dan ook de basis voor de menu’s die vroeger werden samengesteld voor de keizerlijke familie om hen het hele jaar door fit te houden. Met de introductie van het Health Pairing menu brengt Han Ji deze traditie naar Nederland. Zo zijn er onder andere ingrediënten in het menu te vinden die de spijsvertering opstarten, vol zitten met antioxidanten om ziektes tegen te gaan en aan het eind van de avond de opname van voedingsstoffen stimuleren.
Het Health Pairing menu
In de eerste gang draait het om het opstarten van het verteringssysteem als goede basis voor de rest van de avond. De gerechten worden geserveerd met een kruidenthee waarin de focus ligt op zure smaken, want die helpen de lever om optimaal te functioneren. Daarnaast zitten de ingrediënten van de thee – onder meer meidoorn bessen, citroengras, zoethout en mandarijnschil - ook nog eens bomvol antioxidanten.
De tweede gang maakt plaats voor een cocktail met een bittere smaak, die volgens de Traditionele Chinese Geneeskunde wordt geassocieerd met ons hart. In de cocktail speelt, naast grapefruit, limoen en citroen, appelciderazijn een grote rol: iets wat in Azië bekend staat als gezondheidstonic met eigenschappen die wederom goed zijn voor de vertering, zuiverend werken voor een mooie huid en gewichtsverlies kunnen stimuleren.
In de derde gang worden de gerechten wederom geserveerd met een kruidenthee die dit keer draait om pittige smaken. De gember en Sichuan pepers die in de drank zijn verwerkt maken volgens de Chinese gezondheidsleer een connectie met de longen en helpen om kou en bacteriën uit ons lichaam te verdrijven, ideaal voor de koudere maanden.
De vierde gang wordt geserveerd in combinatie met een mocktail die niet alleen zoete en zure smaken bevat, maar ook een verrassende zoute touch. Een smaak die niet alleen de nieren en blaas ondersteunt, maar ook mentaal een boost geeft. Daarnaast zorgen de smaken van hibiscus, osmanthus, pruimen, honing en limoen voor een verfrist smakenpalet voordat de laatste gang wordt opgediend.
De avond wordt afgesloten met een zoete, kruidige thee die samen met een moussecake met frambozensaus, krokante zwarte rijst, aardbeien en Chinese vinaigrette wordt geserveerd. Zoet is verwant aan onze milt en maag, twee belangrijke organen die ons lichaam stimuleren om de voedingsstoffen goed op te nemen en naar de juiste plekken in ons lichaam te transporteren. Kortom: dé smaak om het menu mee af te sluiten.
Over chef Han Ji
Han Ji komt oorspronkelijk uit Qingdao in China, maar kwam in 1999 naar Maastricht om Internationale Economie en Econometrie te studeren. Tijdens zijn studie werkte hij in een restaurant waar hij zijn liefde voor gastronomie ontdekte. Deze passie zette hij om in diverse restaurants, met elk een uniek concept met, naast lekker eten, een focus op innovatie, gezondheid, gastronomie en de Chinese Cultuur. Zijn doel is om voor te lopen, want om relevant te blijven moet je als ondernemer blijven innoveren. Han Ji blijft zichzelf dan ook uitdagen om nieuwe ingrediënten te ontdekken, vernieuwende gerechten te serveren en Chinese concepten te ontwikkelen die in Nederland nog niet bestaan. Zo verzekert hij zijn gasten altijd van een unieke en ultieme Chinese beleving. Onder Han Ji’s onderneming de Han Group vallen naast Restaurant Zheng (voorheen Michelinsterrenrestaurant HanTing), ook UMAMI by Han, Umami Picnic, Red Chilli en Streetfood by Han.