De gemakstrend zet zich bij de consumptie van wild door. Ondernemers signaleren een duidelijke toename van de belangstelling voor filet en biefstuk van de meest uiteenlopende wildsoorten, ten
koste van producten met been of bot. Dat verklaart Wildplaza.com in een persbericht.
*12.000.000 kilo*
De totale wildconsumptie beslaat zon 12 miljoen kilo per jaar, waarbij het aandeel wild zonder been toeneemt ten koste van het deelvolume met been. Van dit volume is pakweg zon 10 procent afkomstig van Nederlandse bodem.
*Wild 'to go'*
Daarnaast blijken ook maaltijden en maaltijdcomponenten met wild meer in de belangstelling te komen. Ondernemers in speciaalzaken en horecabedrijven die 'to go' aanbieden kunnen hiermee goede zaken doen, meent de wildwebsite.
*Hoop in bange dagen*
Er blijkt een groep relatief jonge consumenten te ontstaan die juist meer belangstelling toont voor bereiding van een product vanuit de basis. Klassieke gerechten, op het been gebraden, met zelfgemaakte sauzen en bijzondere garnituur. Daarbij lijkt informatie over de herkomst van de dieren ook steeds belangrijker te worden. Deze ontwikkeling wordt versterkt door activiteiten van kookclubs, televisieprogrammas en publicaties in tijdschriften en kranten.
Wild: lekker, maar kluiven 'ho maar'!
12 november 2013