In samenwerking met Thérèse Boer bevordert SVH de vakbekwaamheid in de horeca op het gebied van gastvrijheid. Boer deelt haar kennis en vaardigheden tijdens de workshop ÂHospitality by Thérèse BoerÂ.
*Hogere eisen van gasten*
Het verbeteren van vakbekwaamheid is een belangrijk speerpunt van SVH. Uit onderzoek van Bedrijfschap Horeca & Catering is gebleken dat slechts 30 procent van het horecapersoneel een beroepsopleiding heeft gevolgd die specifiek gericht is op de horeca. Thérèse Boer, eigenaresse van Restaurant De Librije, onderschrijft het belang van vakbekwaamheid in de horeca. "Horecagasten stellen steeds hogere eisen aan de deskundigheid en gastvrijheid van horecapersoneel. Het gaat om de totaalbeleving waarvoor mensen bereid zijn meer te betalen, gasten willen kwaliteit. Het attenderen op bepaalde punten is vaak nodig omdat ondernemers en personeel hierover nog niet eerder hebben nagedacht. Daarover wil ik hen graag op een leuke collegiale wijze adviseren", aldus de eigenaresse.
*Goedkope krachten*
Voor ondernemers is het belangrijk de juiste werknemers aan te trekken, ook al komen zij maar tijdelijk het team versterken. Thérèse: "Dat 70 procent van het horecapersoneel niet geschoold is voor het vak, geeft de indruk dat de horeca een allemansvriend is, een makkelijk vak, maar horeca is meer dan alleen de wijn inschenken of een eitje bakken. Het gaat om kwaliteit en vakbekwaamheid die wordt verwacht door de gasten. De verleiding is groot om een goedkope kracht aan te nemen, maar uiteindelijk red je het niet als je zelf daarbij tweemaal zo hard gaat lopen. Het is belangrijk voor ondernemers goed te kijken of iemand geschikt is voor het vak; horecapersoneel dient vanuit zichzelf gastvrij te zijn. Alleen met goede werknemers is het mogelijk kwaliteit te leveren en dat zal uiteindelijk meer opbrengen dan de goedkope krachten zonder passie voor de horeca. Werken in de horeca betekent werken met gevoel."
*Hospitality by Thérèse Boer*
De workshop ÂHospitality by Thérèse Boer is opgezet om ondernemers te helpen bij het professionaliseren van hun vakbekwaamheid en gastvrijheid. Thérèse Boer geeft bedrijfsgericht advies om de punten op de Âi te zetten en om knelpunten boven water te halen. Zij adviseert en enthousiasmeert ondernemers en personeel voor het vak, zodat zij nog meer plezier krijgen in het werk dat zij doen. Ondernemers maken met hun werknemers kans op deze workshop door deelname aan de test Âik ben vakbekwaamÂ, via "www.svh.nl/ikbenvakbekwaam":http://www.svh.nl/ikbenvakbekwaam
*SVH*
SVH biedt de test aan om vakbekwaamheid te bevorderen in de horeca. Door een aantal vragen in te vullen helpen we ondernemers meer inzicht te krijgen in hun verbeterpunten voor vakbekwaamheid en gastvrijheid. Onder alle deelnemers worden twee workshops van Thérèse verloot. Op een later tijdstip wordt bekend wie de workshop heeft gewonnen.
~Myrtille Vromans~
Workshop Hospitality by Thérèse Boer
18 september 2012