In Museum Oud Overschie zijn gisteravond de winnaars van de horecawedstrijd 'Mijn culinaire droom in Overschie' bekend geworden. Miranda Steenhouwer en Mischa Oudwater wonnen met Asian BBQ de categorie 'hoogwaardig restaurant', Renee en Annabel van der Horst wonnen met Queen of the Road de categorie 'lunchroom' en Naomy Groenhart won met Kinderkookkafé de vrije categorie. De sterrenjury was zeer te spreken over de kwaliteit en de uitvoerbaarheid van de inzendingen.
*De finale*
Om de gewenste impuls aan haar horeca-aanbod te geven, had de deelgemeente Overschie de horecawedstrijd 'Mijn culinaire droom in Overschie' uitgeschreven. De wedstrijd kwam gisteravond tot een spannende finale. Zeven deelnemers waren geselecteerd om hun inzending te presenteren, variërend van kinderkookkafé tot grootstedelijke biologische bar, en van lunchroom tot Asian BBQ concept. De kandidaten kregen vijf minuten de tijd hun concept te presenteren aan de vakjury. Hierna werden zij kritisch ondervraagd, onder meer door jurylid Cees Wiltschut, oprichter van sterrenrestaurant de Zwethheul. Zowel de presentatie van de concepten als de antwoorden op vragen over planning, uitvoering, praktische en economische haalbaarheid, werden meegenomen in de beoordeling. Omdat de kwaliteit van de concepten elkaar niet veel ontliep, duurde het juryberaad iets langer dan gepland.
*Culinaire dromen in Overschie*
Overschie kan uitkijken naar drie zeer uiteenlopende horecaformules. De Asian BBQ is een concept waarbij iedere tafel zijn eigen tafelbarbecue heeft en de bezoekers dus zelf aan de slag gaan met hun eten. De lunchroom, Queen of the Road, gaat zich vooral richten op lokale ouderen en wenst tevens te fungeren als leer/werkbedrijf. Het Kinderkookkafé werkt overdag als een workshop, waarbij kinderen het diner voorbereiden dat 's avonds aan de ouders wordt aangeboden.
Van alle gepresenteerde horecaformules vond de jury dat de winnaars opvielen vanwege de heldere concepten. Dit maakte hen voor de jury de terechte winnaars van de prijsvraag. Direct na het bekendmaking vonden alle kandidaten en sponsoren elkaar tijdens de afsluitende borrel. Wellicht kan Overschie dus ook de runners-up als nieuwe horeca verwelkomen.
*Zicht op nieuwe horeca in Overschie*
'Mijn culinaire droom in Overschie', een live communicatieconcept ontwikkeld door aRTi Producties, is een groot succes gebleken. De deelgemeente heeft nu niet alleen zicht op de vestiging van verschillende nieuwe horecaformules, maar bovendien heeft de prijsvraag de belangstelling van horecaondernemers aangewakkerd. Buiten 'Mijn culinaire droom in Overschie' om heeft een aantal ondernemers zich rechtstreeks bij de gemeente gemeld. Daarnaast heeft de deelgemeente haar horecawensen op een onconventionele manier bekendheid weten te geven. Een manier die aansluit bij het imago van Overschie als Âbruisende voorstad van Rotterdam.
*Professionele ondersteuning voor winnende inzendingen*
Deelgemeente Overschie hecht veel belang aan professionele beoordeling en begeleiding van de kandidaten. Er is dan ook extra aandacht besteed aan het samenstellen van een vakbekwame en diverse jury, waarin onder andere David Harreman, Manager Tax Management & Accounting Services van PricewaterhouseCoopers en Cees Wiltschut zitting hadden. Daarnaast is het prijzenpakket, dat werd aangeboden door PricewaterhouseCoopers, Engel & Colfield, de Rabobank, Stichting Vakbekwaamheid Horeca en het OBR, gericht op het helpen om de culinaire dromen winnaars te kunnen realiseren. Het concept en de organisatie was in handen van het Rotterdamse bureau voor Live Communicatie aRTi Producties.
~De RestaurantKrant; Lunchroom; De CaféKrant, Frank Lindner~
"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20horecabericht&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20een%20van%20de%20websites%20van%20Uitgeverij%20PS%3Abv.%0A%0Ahttp://www.derestaurantkrant.nl/nieuws/winnaars-mijn-culinaire-droom-in-overschie-bekend/
Winnaars 'Mijn culinaire droom in Overschie' bekend
29 september 2009