De RestaurantKrant volgt de ervaringen van gastoloog Jeannine Sok uit Nijmegen. Maandelijks plaatsen we een blog over de ontwikkelingen en ervaringen binnen de gastronomie en dan met name de gastvrijheid
Het is zaterdagavond, ik heb de hele dag in bed gelegen met bronchitis en ben pas net naar de bank met een dekentje verhuisd om lekker te gaan Netflixen. Na tienen appt een vriend of ik een drankje kom doen in een buurtcafétje om de hoek, er speelt een band en het is gezellig. Ik heb nog niet gedoucht en wil eigenlijk liever op de bank blijven liggen. Hij stuurt mij foto’s en filmpjes en smeekt me om van de bank af te komen. Het is hem gelukt, ik stap onder douche en zie in de spiegel dat de make up mij wonderen doet. Ik loop vol goede moed richting het café.
In dit café merk je altijd dat de parttimers en studenten een goede interne opleiding krijgen in het vak. Zij weten hoe het hoort, de volgorde van de bestellingen, snelle service en een vriendelijke glimlach. In mijn ogen de basis voor een goede medewerker.
Tegenwoordig kan je als horecaondernemer bijna niet meer fatsoenlijk een bedrijf runnen zonder studenten en parttimers. Mijn tip is om de medewerkers te selecteren die passen bij jouw bedrijf. Zij zijn immers het visitekaartje. Als je nieuwe medewerkers aanneemt die nog geen ervaring hebben in de horeca lijkt mij dat je goed let op een aantal kwaliteiten van een persoon. Het vak kun jij als professionals immers wel aan de jonge garde overbrengen. Voor iemand die in de horeca wil werken zijn wat mij betreft een aantal zaken van essentieel belang. De potentiële nieuwe medewerker:
- Is communicatief sterk (kan een praatje maken)
- Fijn in de omgang (oprechte glimlach)
- Heeft een enthousiaste houding
- Helpt anderen
- Weet van aanpakken
Als ik binnen kom lopen zie ik een grote glimlach verschijnen op het gezicht van mijn vriend. Hij is trots dat hem het is gelukt. Hij biedt mij gelijk een drankje aan. Ik bedenk dat een Jägermeister mij wel goed zal doen. Als soort van medicijn. Achter de bar staat een jonge enthousiaste jongen die vakkundig eerst mijn drankje inschenkt en vervolgens het biertje voor mijn vriend tapt. Zoals het hoort. De jonge barman geeft mij de nodige porties vitamine A, in dit geval A van Aandacht. Essentieel in de horeca, als je het mij vraagt. ‘Ik begrijp dat je ziek op de bank lag? Stoer dat je toch bent gekomen, met dit drankje zal je je snel weer beter voelen.’ Deze persoonlijke aandacht had ik niet verwacht van deze jongen, het verrast me. Ondertussen voel ik mij een stuk beter en ben mijn vriend dankbaar.
LSD van gastvrijheid
Deze barman, nog student, kan echt een praatje maken. Hij luistert, vat samen en vraagt door. Hij speelt in op actuele situatie en weet hoe hij op een prettige manier mij op mijn gemak kan stellen. Hij toont interesse in zijn gasten luistert goed wat gasten hem vertellen en komt daarop terug. Dat is een van de zaken die een gastvrije medewerker in mijn ogen moet bezitten, communicatief sterk dus. Hij gebruikt op de juiste manier LSD voor gastvrijheid (Luisteren Samenvatten Doorvragen).
Zorg er in ieder geval voor dat je medewerkers naast het gebruik van LSD voldoende vitamine A kunnen uitdelen, want daarmee maak je echt het verschil. Dat zal iedereen beter maken!
Gastoloog Jeannine Sok is opgegroeid in de horeca en deelt haar kennis over houding en gedrag van gasten en medewerkers in de gastvrijheidsbranche. Ze ontwikkelt gastvrijheidsconcepten, inspiratietours, gastlessen, trainingen en schrijft boeken en tijdschriften over gastvrijheid.