Het aantal flexibele werknemers is de afgelopen vijftien jaar toegenomen van 1,1 miljoen naar bijna 2 miljoen. Het aantal zzp’ers groeide van ruim 630 duizend in 2003 naar 1,1 miljoen in 2018. Dat meldde het CBS vorige maand. Dat zijn ruim drie miljoen potentiele gasten.
Steeds meer zelfstandigen en flexwerkers kiezen ervoor om hun werkzaamheden te verrichten in de lokale horeca. Goede koffie, prettige werksfeer en niet de afleidingen van thuis of het kantoor. Alle ‘hipsterlifeveganproofrestaurants' vullen zich met latte macchiato-drinkende dertigers. Er zijn horecaondernemers die deze ‘laptopzombies’ weigeren. Dat is natuurlijk iedereen z’n goed recht, maar ik ga je proberen te overtuigen om ze wél binnen te laten.
Eerst de nadelen. Gezellig is het niet echt, natuurlijk. Hersenloze volwassenen die staren naar hun hagelwitte MacBook Pro, of even hun ogen de rust gunnen en doelloos naar buiten turen. Veel geld geven ze al helemaal niet uit: die twee koppen koffie die ze nuttigen tijdens hun vier uur durende sessie is nou niet echt iets waar je als ondernemer vrolijk van wordt. Vrolijk zijn die flexwerkers overigens zelf ook niet. Deadlines en zeurende bazen zorgen niet echt voor een goed humeur.
Nu begrijp ik dat ik met wel erg sterke argumenten moet komen om je ervan te overtuigen dat je ze wel binnen moet laten. Laat ik beginnen met ‘elke euro is er één’. Maar misschien nog belangrijker: de zaak oogt vol en dat zien voorbijgangers. Niemand gaat in een lege zaak zitten. Geef deze zzp’ers een prominente plek in je zaak, zodat voorbijgangers én gasten die binnenkomen een volle zaak ervaren.
Er is een reden waarom ze jouw zaak bezoeken. De sojamelk, gemberthee, vegancheesecake, de sfeer of het modern Scandinavische design, of gewoon simpelweg de locatie. Een instagram-story is zo gepost en gratis reclame is toch wel erg lekker. In het wereldje van zzp’ers gaat dit als een lopend vuurtje en voor je het weet zit je zaak vol met marketingmanagers en redacteuren. Nogmaals: de vraag is of je het wil, maar veel horecazaken faciliteren de zzp’er wel door ruimte en stopcontacten aan te bieden of een arrangement met onbeperkt koffie en thee voor een passelijke prijs toe te voegen aan het menu.
David Bakker is redacteur van De RestaurantKrant en heeft ruim vijftien jaar horeca-ervaring. Reageren? Graag: david.bakker@uitgeverijps.nl.