Ik vertel niks nieuws als ik zeg dat het personeelstekort nijpend is. ‘Gaap! Heb je niets anders te melden?’, hoor ik je denken. Je weet heus wel dat het een verschrikking is om nieuwe medewerkers te vinden. Je moet een horecahart hebben voor dit werk en zie die maar eens binnen te halen.
Horecapersoneel wordt dan ook steeds meer in de watten gelegd. Horecaondernemers willen ze vasthouden en laten zien dat het gras bij hun nét zo groen is als bij de buurman. Dat snap ik wel want zonder medewerkers blijft in veel horecabedrijven de kassa leeg.
Je team in het nauw
80 procent van alle werkgevers hebben werknemers in dienst die zwaar lijden onder de torenhoge inflatie en de gevolgen van de sancties. Hierdoor komen ze niet meer rond met hun loon. Ze houden aan het einde van de maand een stukje maand over in plaats van salaris. Ze vinden het steeds lastiger om hun rekeningen te betalen, laat staan onverwachte uitgaven op te vangen. En dat begint te schuren.
Ondernemers en werkgevers zien steeds meer medewerkers met geldproblemen die privé klem komen te zitten. Het is niét per se iets waar ze zelf schuldig aan zijn. De gewone man of vrouw kan geen miljarden euro’s bijdrukken en wil geen oorlog. Maar, ze zitten wel met een extreme prijsinflatie. Zo kost een gemiddeld mandje boodschappen nu 15,6 procent meer dan een jaar geleden. De tranen schieten je in de ogen als je aan de pomp moet afrekenen. En dan is de inflatiepiek nog niet bereikt.
De koopkracht is niet genoeg mee gestegen. Logisch want zo’n inflatie valt niet te compenseren door loonstijgingen. Ook vanuit Den Haag valt weinig hulp of compensatie te verwachten. Sterker, ze lijken er zich daar niet echt druk over te maken en er is weinig empathie voor ondernemers en de gewone man.
Het is ook jouw probleem
Wereldwijd zijn er honderden miljoenen mensen die financieel door het ijs zakken. En ook in ons land hangen veel gezinnen aan een dun financieel draadje. Ook al zit je er zelf misschien warmpjes bij, de kans is groot dat jij mensen in dienst hebt die in de penarie komen te zitten.
Er zijn altijd mensen met een gat in de hand en die door hun eigen schuld in de financiële problemen komen. Maar nu komt er een groep die door externe factoren het niet meer redt. Na het opsouperen van de spaarcenten begint de opbouw van schulden. Dit proces zorgt voor psychische problemen. Mensen die zich zorgen maken zijn minder gemotiveerd en worden sneller ziek. De productiviteit daalt en ze kunnen de kop niet meer bij hun werk houden. Klinkt dit niet bekend?
Nu kun je denken dat het niet zo’n vaart zal lopen of dat het niet jouw probleem is. Echter, als jouw personeel de eindjes niet meer aan elkaar kan knopen, heeft dat ook effect op jou en je bedrijf. Je wilt niet dat je toppers uitvallen, hun werk niet meer goed doen of hun heil elders gaan zoeken.
Lange tijd was het praten over geld of financiële problemen taboe. Zelfs nu nog gaan mensen in ontkenning of schuiven ze het probleem weg waardoor het alleen maar erger wordt. Vaak voel je aan dat er iets mis is met zo’n medewerker. Gedrag of inzet veranderd. Wellicht kloppen er medewerkers met hun problemen bij je aan, waarvan je het nooit had verwacht.
Deze tijd vergt heel wat van ondernemers, en misschien zit je helemaal niet te wachten op de problemen van een ander. Toch is het belangrijk om te luisteren naar wat er leeft bij je mensen. En misschien zijn er kleine dingen die je als werkgever kan doen om de pijn iets te verzachten. Het zijn de mensen waar je het samen mee zal moeten doen in de toekomst, en samen ben je altijd sterker dan je denkt. Dat geldt vooral in roerige tijden.
Over Monique van Gevelt
Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en strategisch partner voor horecaondernemers. Verder is ze columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.