Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens namelijk als geen ander. Elk voorjaar stromen onze terrassen vol; alleen is het dit jaar een tikkie extremer.
De massa’s mensen die eruit willen blijken onbeheersbaar, waardoor chaos dreigt. En die wanorde kan de overheid er niet bij hebben. Vooral nu ze in de Tweede Kamer rollebollen over de macht en het uitrollen van de vaccinatiestrategie steeds meer lijkt op een slechte aflevering van ‘spuiten en slikken’. Daarom is men bereid de teugels iets te laten vieren, ook al betekent dat nog meer druk op de zorg.
De terrassen gaan deze maand nog open
Als wij de signalen mogen geloven, gaan de terrassen deze maand open. Want voor elke persconferentie lekken de nieuwe regels uit om te zien hoe het volk reageert. Vervolgens mag iedereen er nog een plasje over doen en is de zaak beklonken.
Dus is het een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de terrassen deze maand opengaan. En dat lijkt mij verstandig, want bij elk straaltje zon kun je in de parken, stranden en natuurgebieden over de koppen lopen. Wat ook gevolgen heeft voor onze natuur. Niet alleen de parken liggen vol met rommel; als je wandelt in de natuurgebieden zie je overal papieren zakdoekjes liggen, omdat de mensen nergens naar de wc kunnen. Ook verstoren wij, met ons massaal gedender door de natuur, het broedseizoen. Wij veroorzaken stress waardoor dieren door het gebied heen stuiteren en van hun padje raken, met alle gevolgen van dien.
Het openen van terrassen en de field lab pilots zullen lucht geven aan een samenleving die weer wil ademhalen.
Ons moment suprême
Wij lijken eindelijk onderdeel te worden van de oplossing. In plaats van aangemerkt te worden als een probleem of ongewenste bedrijfstak. Het motto is: 'beter gereguleerd naar de horeca dan de controle verliezen in de parken'.
Wij zullen ze een poepje laten ruiken en onze verantwoordelijkheid nemen. Realiseer je dat dit hét moment is om onze beloften waar te maken. Wij mogen onze geloofwaardigheid niet verkwanselen en gaan als horeca doen waar wij steengoed in zijn.
Het is tijd om de draaiboeken weer van de plank te halen en te controleren of alles 100 procent coronaproof is. Afgelopen zomer hebben wij ervaring opgedaan en wij weten hoe wij ondanks deze beperkingen kunnen opereren. Wij zijn gepokt en gemazeld in de harde praktijk van het leven. Niets menselijks is ons vreemd en wij weten als geen ander hoe wij met een naar vrijheid hunkerende gast moeten omgaan.
De horeca is altijd de oplossing!
De horeca is goed voor de volksgezondheid. En vooral nu onze medemens er flink doorheen zit, zal dit blijken. Wij zijn de oplossing tegen spanning, stress en overbelasting. Wij zijn de oplossing als jij je afgestompt voelt en je leven saai en eentonig is geworden. Wij zijn de remedie tegen eenzaamheid.
Al vaker bleek de horeca de oplossing. Zoals het antwoord tegen verloederde straten en de aanzuigende werking in winkelgebieden met een dalend winkelbezoek. En ook nu zijn wij de oplossing in het coronaproof samenzijn in de buitenlucht.
Grote maatschappelijke problemen los je namelijk op samen met de horeca.
Komende dinsdag voelt als D-day. ‘Decision day’. En het openen van de terrassen en field lab pilots voelt als een militaire operatie. Laten we hopen dat wij als overwinnaar uit de strijd komen. Aan strijdlust zal het ons zeker niet ontbreken.
Over Monique:
Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en strategisch partner voor horecaondernemers. Verder is ze columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.
Lees hier meer columns van Monique