Deliveroo heeft een sterke financiële en operationele prestatie voor 2020 onthuld in aanloop naar de voorgenomen beursnotering op de London Stock Exchange, die vanochtend formeel is aangekondigd.
In de loop van het jaar groeide de bruto transactiewaarde van het bedrijf met 64% (het totale bedrag aan transacties dat het op het platform verwerkt) met 64%, van 2,5 miljard pond in 2019 naar 4,1 miljard pond. De run-rate GTV in het vierde kwartaal van 2020 bedraagt meer dan £5 miljard. De sterke GTV-groei is te danken aan een toename van het aantal maandelijks actieve klanten en aan de bestaande klantenbasis, die actiever was.
Terwijl er in 2020 een sterke activiteit te zien was van Deliveroo's klanten van meer dan 6 miljoen maandelijkse consumenten, hebben jaar-op-jaar de klanten hun uitgaven op het platform verhoogd, wat voor een groeiende, stabiele inkomstenstroom zorgt.
Het marktaandeel van Deliveroo is in 2020 sterk toegenomen, waardoor het marktleider is geworden in veel van haar markten. Toen landen restaurantbezoek opnieuw gingen toestaan na lockdowns bleven klanten onverminderd actief en behielden zij een sterke bestel-frequentie.
Ondanks deze aanzienlijke groei, bevindt online maaltijdbezorging zich nog in een vroeg stadium, met een enorme groeipotentie. De restaurantsector en boodschappenbezorging vertegenwoordigen een markt van 1200 miljard pond in de 12 markten waar Deliveroo actief is, waarvan naar schatting slechts 3% van de verkoop online is - wat gelijkstaat aan minder dan 1 op de 21 wekelijkse maaltijden die online besteld wordt.
Bewezen winstgevendheid op schaal
Deliveroo heeft laten zien dat het op grote schaal winstgevend kan opereren in 2020, met twee winstgevende kwartalen op ‘adjusted EBITDA-basis’. Bovendien steeg de onderliggende brutowinst met 89,5% tot £358 miljoen ten opzichte van £189 miljoen het jaar daarvoor.
De winstgevendheid van Deliveroo laat zien dat het bedrijf leidend is op het vlak van logistieke maaltijdbezorging. Door een combinatie van haar toonaangevende technologie, operationele processen en de kwaliteit van de klantgroepen, heeft Deliveroo de sterkste unit-economics bereikt. De brutowinstmarge als percentage van de GTV is gestegen van 5,8% in 2018 naar 8,8% in 2020, waarbij alle markten in deze periode verbeteringen hebben laten zien. In een aantal belangrijke vergevorderde markten heeft Deliveroo een brutowinstmarge van 12% of meer behaald.
Deze uitstekende unit economics komen na het verrekenen van de grote investeringen die Deliveroo heeft gedaan in een aantal projecten (Editions, Signature, Plus en on-demand boodschappen), die een voortreffelijke klantervaring leveren in elke wijk waar Deliveroo actief is.
Als gevolg van deze sterke prestaties heeft Deliveroo het verlies over het jaar teruggebracht tot 223.7 miljoen pond, ten opzicht van 317 miljoen pond in 2019. Het bedrijf blijft zich richten op het investeren in het stimuleren van groei in de opkomende markt van de online maaltijdbezorging.
Toonaangevend in innovatie
Deliveroo is van plan te investeren in lange termijn waarde door haar platform te blijven ontwikkelen, haar fantastische klantervaring te verbeteren en restaurant- en grocerypartners te voorzien van unieke tools om hen te helpen hun onderneming laten groeien. Daarnaast wil Deliveroo bezorgers blijven voorzien van het flexibele werk dat zij waarderen naast de zekerheid en bescherming die ze verdienen.
Deliveroo zal ook investeren in de verdere ontwikkeling van haar innovatieve groeisectoren: Editions delivery-only keukens; Signature, waarmee restaurants bezorging kunnen aanbieden via hun eigen online kanalen; Plus abonnementsdienst, waarbij er in ruil voor een vast maandelijks bedrag geen bezorgkosten worden gerekend; en on-demand boodschappenbezorging.
Sterke operationele uitvoering
Deliveroo is de voortrekker in het Verenigd Koninkrijk wat het logistieke bezorgmodel betreft, dat nu wereldwijd het winnende model is in de maaltijdbezorging sector. Het bedrijf werkt samen met meer dan 115.000 geliefde restaurants, afhaallocaties en supermarkten wereldwijd, en biedt werk aan meer dan 100.000 bezorgers in 800 plaatsen in 12 landen.
Deliveroo's toonaangevende technologie, aangedreven door machine learning, zorgt ervoor dat de drie zijden van haar platform naadloos met elkaar samenwerken, waardoor de belangen van elke groep maximaal bediend worden, restaurants die hun online verkoop maximaliseren, riders die hun inkomsten maximaliseren, en consumenten die een zo breed mogelijk aanbod van eten op tijd bezorgd krijgen.
Ondersteuning van gebruikers van het platform
Naast de ‘Expected Intention to Float’, heeft Deliveroo ervoor gezorgd dat gebruikers van het platform profiteren van een toekomstige beursgang. Het bedrijf kondigt aan dat het na de beursgang een ‘Thank You Fund’ van 16 miljoen pond zal creëren voor bezorgers die de meeste bestellingen hebben voltooid. Deliveroo heeft ook een Communities Fund van £ 50 miljoen aangekondigd om de lokale gemeenschappen waarin het actief is te ondersteunen. In 2018 kondigde Deliveroo aan dat alle vaste werknemers optiehouders in het bedrijf zouden zijn, en dus zullen de werknemers van het bedrijf ook mee profiteren van enige toekomstige beursgang. Deze stappen weerspiegelen de wens van Deliveroo om iets terug te geven aan degenen die hebben bijgedragen aan de groei van het bedrijf tot nu toe.
In een inleidende brief bij de ‘Expected Intention to Float’, schrijft Deliveroo-oprichter en CEO, Will Shu:
"Vandaag is Deliveroo zo veel groter dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. We zijn bezig met het bouwen van delivery-only kitchens, het bezorgen van boodschappen, het bouwen van tools voor restaurants om ze het digitale tijdperk in te loodsen - dingen die ik nooit had overwogen toen we van start gingen. Toch geloven we echt dat we nog maar net begonnen zijn. Nu we de mogelijkheden van online maaltijdbezorging steeds beter begrijpen en daarop inspelen, zijn onze ambities alleen nog maar toegenomen.
Er is veel veranderd sinds we acht jaar geleden van start gingen, maar twee heel belangrijke dingen zijn dat niet. Ten eerste, we zijn bezeten met klantervaring. En ten tweede draait het bij ons allemaal om eten. En als er twee principes zijn die ons hier leiden, dan zijn het deze. Het bedienen van onze restaurants, onze riders en natuurlijk onze klant, dat is waar het bij ons allemaal om draait. Allemaal samenwerken in dienst van lekker eten. En dit zal nooit veranderen."