Nederlanders hebben er steeds minder moeite mee om een doggybag aan te vragen in een restaurant. Dat blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu, uitgevoerd door Motivaction en Panelwizard.
Uit het onderzoek blijkt dat 38 procent van de Nederlanders het gênant vindt om een doggybag aan te vragen in een restaurant. In 2015 was dit 47 procent en in 2014 gaf 52 procent aan zich te schamen voor ene doggybag. Verder blijkt uit het onderzoek dat hoe hoger het opleidingsniveau is, hoe meer gêne er is om een doggybag aan te vragen.
Campagne
In 2014 startte Natuur & Milieu de campagne om doggybags te promoten in restaurants. Sinds die tijd zijn er 415.000 doggybags verspreid onder restaurants in Nederland. Natuur & Mileu is de campagne begonnen om voedselverspilling tegen te gaan. Volgens de organisatie verspilt de horeca jaarlijks 51.000 ton voedsel. Dat staat gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden. Om de doggybag te promoten ontwikkelde Depa voor Natuur & Milieu twee type doggybags.
Het afgelopen jaar kregen 1,3 miljoen Nederlanders vaker een doggybag aangeboden dan de jaren daarvoor. "Naast onze 415.000 doggybags gebruiken veel restaurants hun eigen doggybag. 1,3 miljoen mensen is natuurlijk een mooi aantal, maar wat ons betreft mag dit snel omhoog gaan. We pleiten ervoor dat de doggybag volledig ingeburgerd raakt in Nederland. het past bij onze cultuur: 77% procent van de Nederlanders heeft een hekel aan voedselverspilling. Daarnaast vinden we het als zuinige Hollanders zonde van het geld om voedsel weg te gooien", aldus Talitha Koek, woordvoerder bij Natuur & Milieu.