De Nederlandse bezorgmarkt in de foodsector blijft groeien. Fooddelivery stijgt in 2021 met 27,9 procent ten opzichte van 2020. Dit blijkt uit het nieuwe Dossier Delivery van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).
Bezorging door supermarkten en andere retailers is verantwoordelijk voor de grootste groei: 36 procent. Restaurants en andere foodserviceformules zijn goed voor 19 procent groei in 2021. De stijgende cijfers in 2021 worden gedreven door aanhoudende coronamaatregelen in de eerste helft van dit jaar en door blijvend veranderd consumentengedrag.
Bezorging van maaltijden- en boodschappen is niet meer weg te denken uit ons gedragspatroon. In 2020 steeg de markt van fooddelivery al met maar liefst 53,1 procent naar een omzet van 5,9 miljard euro. Boodschappenbezorging was in 2020 met een omzet van 3,1 miljard euro voor het eerst groter dan maaltijdbezorging (2,8 miljard euro). Het marktaandeel van bezorging groeide in 2020 naar 10,5 procent van de totale foodmarkt. Nederland heeft door corona massaal kennisgemaakt met het gemak van boodschappen en warme maaltijden laten thuisbezorgen. In de eerste helft van dit jaar groeiden de meeste segmenten nog steeds extreem. In de tweede helft van 2021 vlakte de toename enigszins af, doordat de samenleving in het vertrouwde ritme van voor corona kwam. Niettemin zal de bezorgmarkt ook na corona sterk blijven groeien.
Unieke groeiversnelling maaltijdbezorging
In 2020 nam Delivery Foodservice (maaltijdbezorging) toe met 43,6 procent naar een omzet van 2.829 miljoen euro. Bezorgketens en online platforms groeiden hard en traditionele restaurants startten, gedwongen door de lockdowns, op grote schaal met bezorging. In de eerste helft van 2021 waren er nog veel beperkende maatregelen, waardoor de vraag naar bezorgmaaltijden op een historisch hoog peil bleef.
In de tweede helft van 2021 is de horeca weer grotendeels geopend, maar zijn er structurele ontwikkelingen waardoor maaltijdbezorging sterk blijft groeien. Zo neemt het aanbod van bezorgketens sterk toe en door het ruimere aanbod worden bezorgplatforms aantrekkelijker. Ook bleek maaltijdbezorging tijdens corona een veilig en voordelig alternatief voor de horeca. (Jonge) consumenten besparen geld door niet uit eten te gaan, maar laten in plaats daarvan een maaltijd bezorgen. In 2021 komt de groei van maaltijdbezorging volgens het FSIN uit op 19 procent.
Boodschappenbezorging
De bezorgomzet in Foodretail (boodschappenbezorging) groeide in 2020 met 63 procent naar 3.110 miljoen euro. Bijna driekwart van de omzet van Delivery Foodretail komt van de supermarkten. Met een groei van ruim 76 procent werd bij de supermarkten de grootste stijging geboekt. Het segment maaltijdboxbezorging deed het eveneens goed met een groei van 70 procent. De markt van drankenbezorging nam in 2020 toe met 22,5 procent. Slijterijen en overige drankenverkopers zagen hun omzet stijgen door sluiting van de horeca.
Boodschappenbezorging is niet meer weg te denken uit het dienstenpalet van de supermarkten. Delivery groeide in 2020 naar 6,8 procent van de totale supermarktomzet. In 2021 stijgt dat naar bijna 9 procent. Het segment is nu nog gestoeld op de klassieke weekboodschappen, maar dat gaat op lange termijn veranderen. Mensen stellen hun aankoopbeslissingen namelijk steeds langer uit. Groei is mogelijk voor direct delivery (boodschappen heel snel thuisbezorgd). Deze zogeheten ‘flitsboodschappen’ zijn een antwoord op de groeiende gejaagdheid in de samenleving en de grotere behoefte aan gemak van vooral jongere generaties.
Groei is blijvend
Bezorging wordt langzaam volwassen, noteert richting 2025 weliswaar kleinere groeipercentages dan in 2020, maar de groei is van blijvende aard. In 2025 verwacht het FSIN dat de totale fooddeliveryomzet uitkomt op een omzet van 10 miljard euro. Delivery is dan goed voor ongeveer 15 procent van de totale foodmarkt.