De herfst is de periode van warme chocolademelk, glühwein, dekentjes op het terras en wildgerecht. Maar dit prachtige seizoen biedt meer dan producten alleen. De herfst staat boordevol evenementen en bijzondere dagen waar jij als horecaondernemer extra omzet uit kan halen. In dit artikel zetten we vijf vooraanstaande evenementen uiteen, zodat extra omzetmomenten niet stilaan voorbijgaan. Doe er je voordeel mee.
Wil je weten welke (feest)dagen voor extra omzet kunnen zorgen in de horeca? Download dan hier de Horeca Kansen & Omzet Kalender 2022
Start wildseizoen 15 oktober
Op 15 oktober start officieel het wildseizoen in Nederland. Er mag vanaf die datum gejaagd worden op hazen en fazanten. Echter biedt de wildkalender ons veel meer. Op konijn mag het hele jaar gejaagd worden, evenals op polderganzen en de wilde duif. Hoewel wild niet uitsluitend in de herfst beschikbaar is, heeft wild wel de uitstraling die past bij de herfst: warme en uitgesproken smaken in combinatie met stoofpotten, gestoofde pompoenen en gebakken paddenstoelen. Wild laat zich het best verkopen buiten de kaart. Het krijgt daardoor een exclusief karakter, daarnaast kun je als ondernemer en chef snel variëren. Van ree en konijn tot eendenborst en duif. Wild is gevarieerd en bereikbaar. Denk daarbij ook aan wild op de borrelkaart. Alle soorten wildpatés en soorten bitterballen van wild zijn beschikbaar. De kick-off van het wildseizoen leent zich uitstekend voor een evenement. Dat kan van een volledig vijfgangendiner wild tot een kleine bierspijscombinatie tussen wild en bokbier.
Wereld Ei dag op 14 oktober
Iedere tweede vrijdag van oktober is het Wereld Ei dag. Eieren komen in iedere keuken in veelvoud voor. Van sterrenrestaurants tot eetcafés en lunchrooms en alles wat daar tussen in zit. Gepocheerd op een broodje, gebakken als omelet, gesplit in een dessert, of als bindingsmiddel in een saus. Bijna iedere keuken verslind tientallen eieren per week, als het niet meer is. Deze allemansvriend krijgt extra aandacht op de tweede van de tiende maand. En daar kunnen voornamelijk lunchrooms en restaurants die lunch draaien extra omzet op draaien. Ja, ook eieren worden duurder, maar het blijft een mooie margemaker. Heel veel fantasie heeft het niet nodig om een volledige lunchkaart te ontwikkelen waar eieren centraal staan. Van Eggs Benedict en verschillende soorten omeletten tot spiegeleieren en quiches. En vergeet een stuk meringue bij de koffie niet. In Nederland associeren we eieren voornamelijk met het voorjaar en Pasen, maar op internationaal niveau wordt het ei in de herfst, op 14 oktober, op een podium gezet.
World Vegan Day op 1 november
Op dinsdag 1 november wordt dit jaar World Vegan Day gehouden. Door veel horecaondernemers wordt vegan verketterd, terwijl andere ondernemers het omarmen. Iedereen vindt wel iets van ‘veganfood’. Feit blijft dat er in Nederland en de wereld meer veganisten bijkomen. Dat betekent simpelweg ook markt, hoewel die markt in Nederland nog wel beperkt is. De Vereniging voor Nederlandse Veganisten schat het aantal veganisten in Nederland op ongeveer 150.000. De verwachting is dat er in de toekomst meer veganisten bijkomen en dat vleeseters minder vlees gaan eten. Daarbovenop stijgt de prijs van vlees veel sneller dan dat van veganistische ingrediënten. Op 1 november kunnen horecaondernemers hun gasten in aanraking laten komen met volledig veganistisch eten. De houding van vleeseters en vele chefs richting vegan is jarenlang zeer negatief geweest. Die tendens lijkt omgedraaid naar een lichte interesse om te kijken wat ook mogelijk is zonder dierlijke producten. Een volledig vegan gerecht verwerken in het menu, of een vegan gerecht op de kaart zetten is een mogelijkheid. Een volledig veganistische borrelplank of een vegan broodje is ook een optie. Erg ingewikkeld hoeft dat niet te zijn. Een broodje falafel met hummus is al vegan. De drempel hoeft niet hoog te zijn.
(Inter)nationale koffiedag 27 september en 1 oktober
Een aantal dagen eerder – op 27 september, is het Nationale Koffiedag en vier dagen later – op 1 oktober - is het de Internationale koffiedag. Niemand weet waarom deze twee ‘feestdagen’ zo dicht bij elkaar liggen, maar niet op dezelfde dagen worden gevierd. We zouden voor het gemak van een ‘koffieweek’ kunnen spreken. Verwarrende data, maar wat niet verwarrend is zijn de cijfers die horen bij het consumentengedrag van koffie in Nederland. Hollanders drinken gemiddeld 1,84 koppen koffie per dag. Dat zet ons op plek drie in het lijstje van de meest koffie consumerende landen ter wereld. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat Nederlanders nog altijd relatief vaak hun kop koffie thuis of op kantoor drinken. De NOS berichtte begin 2020 dat er in de horeca zeven procent meer koffie werd gedronken dan het jaar daarvoor. Dat is goed nieuws, maar er valt (meer) winst te behalen. Heb je als horecaondernemer geen professionele barista in dienst – en dat zijn er veel – dan kun je het overwegen om dat op een van deze dagen te doen om de gasten in contact te laten komen met baristakwaliteit. Een goede kop koffie in de horeca smaakt nou eenmaal beter dan een koffiecup thuis.
Nationale Bokbierdag op 10 oktober
Want naast wild is bokbier in de horeca het herfstproduct bij uitstek. Op 10 oktober vieren we in Nederland de ‘Nationale Bokbierdag’. Vorig jaar ging er in Zutphen een streep door deze mooie dag. Alle seinen staan dit jaar nog op groen. Horecaondernemers die niet in Zupthen een zaak hebben, kunnen uiteraard ook profiteren van dit evenement. Er lijkt in Nederland een onverzadigbare behoefte te zijn ontstaan naar bier, de verschillende stijlen en de herkomst van deze verschillende type bieren. En hoewel wij in Nederland niet een heel rijke biercultuur hebben, bestaat er wel zoiets als een Nederlandse ‘bokbiercultuur’. Bokbier kent zijn oorsprong in de Germaanse cultuur, daar werd bockbier (in Duitsland met ‘ck’ geschreven) gebrouwen ter eren van de succesvolle oogst in het najaar. Op 10 oktober wordt dit mooie bier dus extra in het zonnetje gezet. Daar zijn genoeg extra omzetmomenten rondom te creëren. Een proeverij in samenwerking met de leverancier of juist een selectie van lokale brouwers, de eerder genoemde bierspijs-combinaties of een kennisquiz over (bok)bier. Als de koudere dagen op komst zijn, heeft men behoefte aan dit verwarmende drankje. Maak daar gebruik van!
Blijf op de hoogte
Wil jij op de hoogte gehouden worden van het laatste restaurantnieuws en twee keer per week de digitale nieuwsbrief van De RestaurantKrant ontvangen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief.