Er waait een frisse wind in Hotel Restaurant de Echoput. Het 66-jarige familiebedrijf van de familie Klosse heeft Kevin Schlaman (30) aangetrokken als nieuwe chef-kok. Daarnaast zijn twee jonge broers het familiebedrijf ingestapt. “We zien het als een nieuw hoofdstuk van de Echoput”, aldus Jan Kees (28) en Lodewijk Klosse (32).
Hotel Restaurant de Echoput staat al jaren bekend om wildbereidingen en wijn-spijs combinaties. Dit begon in 1955 met de visie van opa Jaap Klosse, die zich specialiseerde in de producten die rondom het huis te vinden waren, zoals wild, paddenstoelen en bessen. Hoewel ‘lokaal’ nu een grote trend is, was deze manier van werken toen uniek.
Ook de nieuwe chef is geïnspireerd door die traditie. “We willen alles uit de natuur halen, letterlijk en figuurlijk,” aldus Kevin Schlaman, die de fijne kneepjes van het vak leerde van Martin Kruithof van De Lindenhof in Giethoorn. Daarna groeide Kevin door tot chef-kok van Bovenmeester in Steenwijk en zette hij de laatste jaren The Lemon Tree in Deventer op de kaart. Hij zag in de Echoput zijn ideale volgende stap: “Ik was op zoek naar een inspirerende plek waar ik nog creatiever met (en in) de natuur kon werken. De omgeving van de Echoput is adembenemend mooi en heeft veel te bieden.” Het keukenteam wordt de komende weken verder uitgebouwd en voorbereid op de toekomst.
De nieuwe Echoput is ambitieus en duurzaam. Dat blijkt onder meer uit de oprichting van een eigen Echoput-lab. Jan Kees Klosse: “Wij zoeken naar samenwerkingen met lokale producenten die zich willen inzetten om de biodiversiteit te vergroten en zo het bodemleven te herstellen. Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om waarde toe te voegen aan onze omgeving. Voor mens, dier en natuur. We noemen iets pas afval nadat we geprobeerd hebben om alles uit het ingrediënt te halen. Van kop tot staart en van bloesem tot wortel.”
Deze holistische visie en het aantrekken van Kevin Schlaman sluiten naadloos aan bij de gastronomische totaalbeleving van het hotel. “Vanaf het eerste gesprek hadden we een perfecte klik. We kijken ook verder dan het restaurant alleen. Vanaf het moment dat mensen bij ons binnenstappen tot en met het ontbijt moet de nieuwe gastronomische beweging voelbaar (en proefbaar) zijn”, aldus Lodewijk Klosse.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante restaurantnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.